Anna har inte råd att köpa julklappar till sina barn

Genomsnittssvensken spenderar 3 400 kronor på julklappar i år. Uppsalabon Anna har inga pengar att köpa julklappar till sina barn för och har därför anmält sig till Uppsala stadsmissions julklappsbutik.

Mamman "Anna" går och drömmer i Uppsala stadsmissions julklappsaffär om presenter hon inte har råd att själv köpa till sina barn.

Mamman "Anna" går och drömmer i Uppsala stadsmissions julklappsaffär om presenter hon inte har råd att själv köpa till sina barn.

Foto: Åsa Karlsson

Uppsala2023-12-14 05:00

– Det händer att människor ringer in och skäller på oss för att de inte får lämna in sina gamla saker. Men det är viktigt att barnen som får våra julklappar ska få känna sig som andra barn, och de flesta barn vill ha nya julklappar.

undefined
Allt som finns i julklappsaffären är skänkt av Uppsalabor. Men det finns fortfarande ett stort behov av leksaker och presentkort.

Det berättar Lisa Pettersson som är ansvarig för Uppsala stadsmissions julklappsbutik där dockor och spel trängs med Lego och krämer från Body Shop på hyllorna. 

Varje år delar Stadsmissionen ut julklappar till barn vars föräldrar har så dålig ekonomi att de har problem att köpa julklappar till sina barn. De barn som blivit anmälda får en julklapp till värdet av 300 kronor som Uppsalabor har köpt och lämnat in till Stadsmissionens insamling. I år har de barn som anmälts gått från 1 200 förra året till 1 800.

undefined
Lisa Pettersson är ansvarig för julklappsaffären på Uppsala stadsmission. Den som vill skänka julklappar köper något för 300 kronor och lämnar in på hotell Gillet senast lördag den 16 december.

Anna, som egentligen heter något annat, är mamma till fyra av dessa barn. Hon kommer in för att hämta ett presentkort till Gränby centrum som hennes äldsta dotter ska få. Presentkorten till ungdomar hör till det som det varit hårdast tryck på enligt Lisa Pettersson.

Anna inleder, liksom många andra som kommer till butiken, med att förklara varför hon är där, som att hon verkligen vill intyga att hon inte är där för att sko sig. 

undefined
Annas barn gillar sällskapsspel och har också drömmar om dyrare presenter, men de har lärt sig att sådant kan de inte få.

– Jag har varit sjukskriven och blivit utförsäkrad i flera omgångar. Ovanpå det har vi barn med olika diagnoser, vilket gjort det svårt för dem i skolan. En är hemmasittare och det här har gjort det svårt för mig att kunna ta vilka jobb som helst.

De lever på hennes mans lön, som inte räcker för att täcka sex personers utgifter. 

– Jag vill verkligen försörja mig själv, men jag vet inte hur jag ska göra det i den situation jag är i nu, säger Anna och tittar drömskt på hyllan med Barbiedockor.

undefined
Presentkort är en av de saker som är mest populära i butiken eftersom det även passar ungdomar.

Annas barn vet att de inte får sådant som andra barn får. De är vana att säga att de inte behöver någon fika till skolutflykten eller något lucianattlinne när det är dags för luciatåg. Men precis som andra barn har de ändå drömmar och förväntningar runt högtider.

– Min äldsta dotter önskar sig en resa till Göteborg för att hälsa på släktingar, och det kommer ju inte att hända. Det är jobbigt när de önskar sig något väldigt mycket och så kan jag inte ge dem det. De säger alltid: det gör inget mamma.

Hon beskriver hur hon försöker få ett par termobyxor att räcka åt fyra barn och att hon nästan kan önska att de ska bli sjuka när det är något speciellt som händer i skolan som kostar pengar.

undefined
Uppsala stadsmission har i år fått utöka julklappsaffären med ett rum till, eftersom efterfrågan på julklapparna har ökat sedan förra året.

– Det var ju inte så här livet skulle bli, men nu är vi här och på något sätt går det. Dottern fick låna ett lucianattlinne på skolan när vi inte hade råd, och så var jag noga med att stryka det och göra henne så fin jag bara kunde. 

Enligt en ny enkät från Klarna spenderar genomsnittssvensken 3 400 kronor på julklappar. Sedan tillkommer mat, resor, pynt och annat som hör julen till. En majoritet av de tillfrågade, 61 procent, uppger att den generella prisökningen i samhället kommer att ha en effekt på hur man planerar att spendera sina pengar i jul. Att nästan alla har fått mindre pengar att röra sig med har enligt Lisa Pettersson haft vissa positiva sociala effekter för de som är i fattigdom.

– När alla har det tuffare blir det lättare att öppet prata om ekonomisk utsatthet och det blir mer okej att ta emot hjälp, säger hon.

undefined
Mamman "Anna" går och drömmer i Uppsala stadsmissions julklappsaffär om presenter hon inte har råd att själv köpa till sina barn.

Men det har också blivit hårdare konkurrens om hjälpen. Anna berättar att hon under flera år fått hjälp med avgiften till en av döttrarnas dansträning från en organisation som heter Idrottshjälpen. Men i år fick hon inte för så många andra hade anmält sig. 

– Vi som har lutat oss mot hjälpen kan inte längre göra det. Då får man trolla med knäna för att få ihop det.

Hur gör man då?

– För några år sedan hade jag inga pengar till min dotters födelsedag. Då frågade jag mina närmsta på Facebook om de skulle ha möjlighet att swisha en slant till en födelsedagspresent. Alla bidrog och det blev hennes bästa födelsedag någonsin.

undefined
De vuxna som anmält sig till julklappsaffären behöver inte bevisa att de lever i fattigdom, men många av dem känner ett behov av att redogöra varför de inte har råd att köpa julklappar till sina barn.

Hon stannar upp och funderar ett par sekunder innan hon fortsätter.

– Jag har alltså passerat gränsen för tiggeri. Jag har slutat skämmas. Allt kan man faktiskt inte påverka. 

Men du väljer ändå att vara anonym här.

– Det är för barnens skull. De skulle skämmas om de fick se sin mamma prata om att vi är fattiga i tidningen. 

Stadsmissionen tar emot julklappar till och med lördag 16 december, som lämnas in på hotell Gillet.

Undersökningen

Enligt en undersökning från Klarna planerar genomsnittssvensken att spendera ungefär 3 400 kronor på julklappar i år. Därutöver tillkommer inköp av exempelvis mat, julpynt och resor till utgifterna.

En majoritet av svenskarna (61 procent) uppger att den generella prisökningen i samhället kommer att ha en effekt på hur man planerar att spendera. Hälften av svenskarna har i år valt att upprätta en särskild budget att förhålla sig till för att få pengarna att räcka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!