Vintern och pendlingen mellan kallt och varmt väder liksom brister i underhållet har orsakat flera potthål på Uppsalas gator och vägar.
– Vägarna är gropigare än vad de brukar vara. I år får vi in ett par punkteringar i veckan, säger Christer Larsson, vd på Däckhuset.
Mellan november och februari 2023 inkom det 222 anmälningar om potthål till kommunen. I år har antalet anmälningar mer än tredubblats: 671 stycken.
De extra guppiga vägarna i år gör att bilverkstäderna i Boländerna fått det fullt upp. Under vintern har många skadade bilar rullat in till följd av de dåliga väglagen, både från hål i stan och de större vägarna.
– Tidigare var det någon skadad bil då och då, men nu är det verkligen märkbart, säger Christer Larsson.
– Bara den senaste dagen hade vi två stycken bilar med punka på däcken.
Den vanligaste skadan till följd av att köra ner i något av Uppsalas alla potthål är ett punkterat däck eller trasiga fjädrar. Ett däckbyte kostar mellan 1 500 och 2 000 kronor. Ett par nya fjädrar kan kosta alltifrån 5 000 till 10 000 kronor.
Har du riktigt otur kan fjädrarna dessutom gå in i däcket.
– Är potthålen djupa nog kan även fälgarna skadas. Kostnaden för dessa varierar, men ett par nya kan landa på 2 500 kronor styck, säger Christer Larsson.
Även på BCS Bilservice strömmar det in kostsamma reparationer.
– Vill det sig riktig illa kan bilen gå sönder rätt mycket, säger Gustav Årstadius, vd på BCS Bilservice.
– Det är avsevärd ökning av potthål i år. Skramlar det till lite extra i ett gupp tycker jag man ska uppsöka en verkstad.
En punktering är lätt att upptäcka, medan slitage på fjädrar eller glappande krängningshämmare är svårare.
– Ofta märker inte kunder av den typen av skada förrän det är dags för den vanliga besiktningen, säger han.
För taxichauffören Azar Feisal har det varit en mardrömsvinter.
– Snöröjningen har varit ett kaos under hela vintern. Mycket snö har lämnats kvar. När den fryst på så har det bildats små isberg på gatorna som gjort att det blivit ett dåligt väglag. Det har slitit mycket på bilarna att köra på, säger Azar Feisal.
Han beskriver vinterns trafiksituation som att studsa runt på en tvättbräda. Hans taxibilar har också fått betala ett rejält pris. Det har blivit flera besök hos bilverkstaden.
– Jag har haft problem med fjädringen både vid höger fram- och höger bakdäck. Dels blir du av med bilen några dagar och så kostar det pengar, förklarar han.
Hur ser det ut i Uppsala, finns det gator man undviker?
– Problemen med stora hål finns överallt i Uppsala län. Det spelar ingen roll om du är i Uppsala eller Örbyhus. Hålen i vägbanan finns överallt. När det sedan snöar så blir det ännu värre. Då lägger sig snön i hålen som inte syns. Sen kör du ner i dem med taxibilen och då smäller det rejält – det är inte kul.
Men det är inte bara snöröjningen som han upplevt som ett problem. Även det som han beskriver som ”farthinder” skapar problem för honom.
– Bara på Vaksalagatan finns det en massa sådana här fartgupp. De påverkar trafikflödet och skapar en ryckig trafik. Jag är inte emot dem, men kanske skulle de vara färre och att man skulle ta en del av pengarna som de kostar till att fixa till alla dåliga vägar istället.
Han berättar att han kör en hel del till Arlanda och han märker skillnader.
– Kommer du in i Stockholms län så är vägarna lite bättre.