Anhörig: "Fick inte reda på vad som hänt direkt"

Kommunen anser sig ha hittat allvarliga brister vid äldreboendena Västergården, Bernadotte och Linné som drivs av Kosmo. Men vårdföretaget Kosmo vägrar att betala skadestånd till Uppsala kommun för brister i vården, rapporterar UNT i dag.

Foto:

Uppsala2015-02-25 10:27

UNT har varit i kontakt med en person, som vill vara anonym, vars pappa sedan en tid bor på ett av de äldreboenden som Kosmo driver. Personen säger att familjen är nöjd med boendet, med ett undantag.

– I samband med att pappa ramlat och gjort sig illa var vi missnöjda med att vi inte fick information om vad som hänt direkt. Först dagen efter fallet när han skulle skickas till röntgen blev vi uppringda och tillfrågade om vi ville följa med till sjukhuset.

Den anhöriga tycker att de borde ha fått veta vad som hänt redan samma dag som pappan ramlade, och har också synpunkter på att information vid överlämningar mellan arbetspassen inte alltid verkar fungera.

– Men i stort sett är vi väldigt nöjda med hur pappa tas om hand. Den dagliga vården fungerar, han är alltid ren och fräsch, han får hjälp med rakning och har det bra där.

Att allt extra måste beställas, fotvård, hårvård, massage, tandvård … tror hen kan leda till problem:

– Som besökare ser man ju inte hur fötterna ser ut, eller kan bedöma om sjukgymnastik eller massage skulle vara bra. Jag kan ändå förstå personalen, de vill nog inte lämna förslag till insatser som kostar extra. Det kan ju vara så att den boende och de anhöriga har väldigt knappt om pengar och inte har råd att beställa – och det kan vara väldigt känsligt.

Slutkommentaren blir ändå att platsen på boendet för såväl pappan som för de anhöriga varit bra, personalen är tillmötesgående, och frågor och påpekanden har bemötts vänligt och professionellt.

Läs mer: Kosmo har fått hård kritik allt sedan start.Kosmo vägrar betala

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om