Än mer kunskap i skolan
politiker med hårt pressade budgetar att minska lärartätheten och öka gruppstorlekarna, och så har det varit sedan skolan kommunaliserades under skolminister Persson. Att återförstatliga skolan är knappast längre ett möjligt alternativ, men i grund och botten är det inte rimligt att enskilda kommuners dåliga ekonomi tillåts gå ut över skolan.
Det är också en slutsats som återkommer i Lärarnas Riksförbunds och Sveriges elevråds centralorganisations rapport "Finns det mer än kunskap i skolan?", en unik undersökning om svenska elevers uppfattning om skolan. I stället för förstatligande förespråkar de båda organisationerna en rad genomtänkta, pragmatiska lagar om klasstorlek och studiemiljö som skulle försvåra kommunala neddragningar.
Rapporten visar också tydligt att eleverna efterfrågar lärare som är både skickliga pedagoger och kunniga inom sina ämnen. Men där man önskar sig konkreta förslag, svävar rapporten ut i diffusa formuleringar om att läraryrket skall uppvärderas och att det är viktigt att locka toppstudenter till
lärarkåren. Ett värderingsskifte kommer inte av sig självt, och med dagens lärarutbildning är en lärarexamen de facto inget kvalitetstecken.
Den enda rakryggade hållningen är att kräva färre utbildningsplatser och hårdare antagningskrav till lärarutbildningarna. Det är lätt att tala om ökad status hit och uppvärderingar dit, men så länge alla sökande antas och förslag om lämplighetstester avvisas kommer lärarutbildningen fortsatt vara lågt prioriterad för universitetens elit. LR och Seco formulerar problemen, men vågar inte föreslå lösningarna.
En överraskande stor majoritet av grundskolans och gymnasiets elever tycker att skolans kunskapsförmedlande uppdrag är viktigare än dess sociala. Uppgiften är hoppingivande och en bra grogrund för det värderingsskifte som efterlyses av såväl politiker som lärarfack. Att eleverna faktiskt vill lära sig saker i skolan är en förutsättning för att kompetenta lärare skall känna sig respekterade och stanna kvar i lärarkåren. För frågan är inte i första hand om det finns mer än kunskap i skolan, utan hur man skall få än mer kunskap - i en vidare bemärkelse än Google och Wikipedia - att hitta dit.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!