Amway följer inte de etiska reglerna
Det amerikanska företaget Amway, som UNT berättade om på tisdagen, följer inte branschens etiska regler när nya distributörer värvas till företaget. Det hävdar flera personer som UNT talat med. Värvningsmetoderna beskrivs som manipulativa och sektliknande.
Margareta från Uppland berättar hur hon blev uppringd av en bekant som ville ge henne ett fantastiskt affärserbjudande. Vad affärserbjudandet gick ut på ville hennes bekant inte berätta över telefon, men kanske ville Margareta komma på ett möte för att höra mer?
Oförberedd
Margareta och hennes man valde att gå på mötet och fick träffa ett par som hade varit involverade i Amway en längre tid. Paret berättade att företagets affärsidé på kort tid skulle göra Margareta och hennes man ekonomiskt oberoende.
— Jag var helt oförberedd på den massiva övertalningskampanj som följde. Vi fick inte en syl i vädret under presentationen, frågor skulle sparas till ett senare möte, säger Margareta.
Margaretas kritiska synpunkter bemöttes med förnekande och förlöjligande. Till slut med ilska.
— Vi fick höra att vi inte visste tillräckligt mycket om Amway för att vara kritiska. Jag kände mig manipulerad och arg, säger Margareta.
Enligt Hans Henrik Ramel, ordförande i Direkthandelns förening, strider agerandet mot föreningens etiska regler.
— Värvningsförfarandet är i det här fallet oseriöst och fullständigt oacceptabelt, säger han.
Sektliknande
Andra personer som UNT har talat med understryker det manipulativa i Amways värvningstekniker. Sektliknande beteende är en beskrivning som återkommer.
— Det finns ett stort inslag av sekterism i och med att vissa frågeställningar måste stängas ute, säger en person som vill vara anonym.
Dennis Persson arbetar för organisationen Föreningen Rädda Individen (FRI). Han menar att Amway sysslar med mind control, eller hjärntvättning, av sina medlemmar.
— Amwayvärvare väver sakta men säkert in sitt budskap i värvningsobjektet. Den som värvar är ofta en bekant eller en vän, vilket gör det svårt att värja sig, säger han.
Lars Nøies, Amways skandinaviske talesman, tillbakavisar påståendena om att Amway skulle använda sig av oetiska värvningsmetoder.
— Våra distributörer uppmuntrar till frågor. Vi har inget intresse av att trycka ner kritiska synpunkter, skriver han i ett e-postbrev.
I direkthandelns etiska regler står också att direktsäljaren "omedelbart och utan anmaning ska identifiera och namnge sitt företag och dess produkter" samt ge klara och tydliga svar på alla frågor rörande produkten och erbjudandet.
Samtliga personer som UNT talat med menar att Amways värvare vid första kontakten inte vill berätta vilket företag de representerar. Frågor om företagets produkter undviks.
Berättelserna styrks av ett dokument som UNT tagit del av. Dokumentet, som enligt UNT:s källa används av personer inom Amway, ger exempel på svar som kan användas om den som ska värvas ställer "möjliga och omöjliga frågor" Kommer exempelvis frågan "Kan du ge mig mer information?" bör värvaren enligt dokumentet svara "...låt mig bara få ha de här mötena, så kan jag återkomma till dig med information senare".
Lars Nøies förnekar att dokumentet används av Amway.
— Amway inte har något intresse av att uppmuntra distributörerna att försöka hemlighålla vilket företag de kommer ifrån. Om vi får klagomål på att våra distributörer beter sig opassande vidtar vi lämpliga åtgärder, skriver han i ett e-postbrev.
Fotnot: Margareta i Uppland heter egentligen något annat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!