American Car Show ger miljöproblem

Paraden som avslutar den årliga bilutställningen American Car Show ger höga avgasnivåer på Kungsgatan i Uppsala. Utsläppen kan ge problem för personer med hjärtbesvär.

Kurvorna visar halterna av partiklar, PM10, vid de olika mätstationer som drivs av Östra Sveriges Luftvårdsförbund. Den blå kurvan är halterna på Kungsgatan, som har en tydlig topp på kvällen när American Car show genomfördes.

Kurvorna visar halterna av partiklar, PM10, vid de olika mätstationer som drivs av Östra Sveriges Luftvårdsförbund. Den blå kurvan är halterna på Kungsgatan, som har en tydlig topp på kvällen när American Car show genomfördes.

Foto: SLB

Uppsala2016-09-11 09:05

Den effekt man kan se i kurvorna från mätstationen på Kungsgatan är ökad partikelhalt, PM10. Under den kväll som cruisingen hölls finns en topp som inte motsvaras av nivåer på någon av mätstationerna i Stockholm. Ett större problem är dock utsläppen av kolmonoxid.

– Kolmonoxid är ett korttidsverkande gift, vilket gör att det är ett problem, framför allt om man har hjärtbesvär, även vid enstaka tillfällen, säger Titus Kyrklund, handläggare för luftvårdsfrågor på Naturvårdsverket.

Kolmonoxixdhalten mäts inte i Uppsala, eftersom man anser att det normalt inte är något problem. På flera mätstationer i Stockholm mäts dock kolmonoxid. Man kan där se hur halterna sjunkit över lång tid. Men det finns ett undantag. Vid mätstationen på Sveavägen går halterna över gränsvärdet varje år när en liknande cruising arrangeras.

Titus Kyrklund säger att äldre bilar utan katalysatorer, förutom kolmonoxid, även släpper ut polyaromatiska kolväten, vilket är det som känns på lukten när bilarna far förbi. Dessa ämnen är cancerframkallande.

– Så här var det förr. Är man tillräckligt gammal kommer man ihåg hur det luktade på våra gator innan katalysatorerna kom. Men en dags exponering för kolväten ger inte så stora problem.

Han tycker att det är bra att kommunerna uppmärksammas på problemen så att man kan ta hänsyn till det när man ger tillstånd till liknande arrangemang.

– De verktyg som finns i lagstiftningen fungerar inte så bra när det är enstaka tillfällen. Kommunerna borde föra en dialog med klubbarna och se till att man väljer vägar där man inte passerar trånga gatumiljöer med höga hus på båda sidorna, säger han.

Roger Lindström, enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen, säger att det skett en dialog om färdvägen för cruisingen, men att det endast handlat om framkomligheten.

– Vi har ingen miljözon i Uppsala så alla fordon får köra på våra gator, säger han.

Uppsala American Car Club, som ordnar utställningen, ser dock inte utsläppen från cruisingen som ett problem.

– Vi ansöker om tillstånd från polisen, och sen få vi ja eller nej, säger Johan Agelind, ordförande i föreningen.

Gränsvärden får inte överskridas

I Uppsala mäts halterna av kväveoxider samt partiklar på Kungsgatan. Vid några av mätstationerna i Stockholm mäts också marknära ozon samt kolmonoxid.

I avgaser från äldre bilar finns även polyaromatiska kolväten, som bensapyren, vilket är starkt cancerframkallande, och kolmonoxid. Kolmonoxid är en giftig gas som kan ge akuta besvär.

För partiklar och kväveoxider tillåts ett antal tillfällen per år över gränsvärdet, enligt miljökvalitetsnormerna. För kolmonixid får gränsvärdet på i snitt 10 milligram per kubikmeter luft under åtta timmar inte överskridas alls.

Källa: SLB-Analys

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om