Ambulanshelikopter hotas av nedläggning
Den flygande ambulanssjukvården för invånarna i Uppsala län hotas av nedläggning. UNT kan i dag avslöja att Akademiska sjukhuset i Uppsala överväger att sluta använda ambulanshelikoptern i länet på grund av höjda kostnader nästa år.
Men helikoptern kommer att fortsätta hjälpa till vid olyckor i andra delar av Sverige. Den delen av vården finansieras nämligen med pengar från andra landsting och går ihop ekonomiskt.
"Helikoptern behövs"
Ledningen för Akademiska sjukhuset och ambulansverksamheten ska nu försöka övertyga landstingets tjänstemän och politiker om att helikoptern behöver vara kvar för patienterna i Uppsala län.
— Helikoptern behövs. Det kommer att kännas konstigt om vi i framtiden har en ambulanshelikopter som vi inte kan använda i vårt eget län, säger Erik Hemmingsson, sjukhusdirektör vid Akademiska sjukhuset.
Ambulanshelikopterns utryckningar i Uppsala län har sedan länge varit svåra att få ihop ekonomiskt.
Kostnaden ökar
Diskussionerna om en nedläggning har blivit aktuell sedan sjukhuset började förhandla om ett nytt kontrakt med olika flygföretag som kan sköta driften av ambulanshelikoptern från och med 2004.
Sjukhuset har i flygföretagens anbud sett att kostnaden för att driva ambulanshelikoptern kommer att öka avsevärt.
— Det har blivit en försämring inom hela flygbranschen som också drabbar oss, säger Björn Svensson, chef för ambulanshelikoptern.
Ambulanshelikoptern utför sina flesta uppdrag utanför Uppsala län. Det kan till exempel handla om att transportera en svårt brännskadad patient från Sahlgrenska sjukhuset till Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Avlägsna orter drabbas
En tredjedel av samtliga uppdrag, ibland 200 per år, sker vid olyckor och sjukdomsfall i Uppsala län. Det är den delen av ambulanshelikopterns verksamhet som inte klarar sig ekonomiskt och därför är nedläggningshotad.
Björn Svensson anser att ambulanshelikoptern även i fortsättningen måste finnas tillgänglig för invånarna i Uppsala län. En nedläggning skulle främst drabba de orter i länet som ligger långt ifrån Akademiska sjukhuset.
— Vi tar hand om alla slags olyckor. Människor som sitter fastklämda och håller på att dö eller någon som har fått ett getingstick på Gräsö. Människor har räddats till livet, säger Björn Svensson.
Vädjade om sponsorpengar
För tre år sedan vädjade sjukhusledningen till företag att bidra med sponsorpengar till helikoptern. Ett försäkringsbolag nappade och har bidragit med 1,2 miljoner årligen.
Men sponsorpengarna har inte varit tillräckliga för att kunna täcka hela kostnaden för helikopterns verksamhet i länet.
— Vi skulle behöva flera miljoner, säger Björn Svensson.
Enligt honom handlar den dåliga ekonomin i grunden om att politikerna har tillfört för lite pengar till ambulanshelikoptern.
— De måste förstå att en ambulanshelikopter måste få kosta på samma sätt som den övriga ambulanssjukvården i länet.
Klart efter sommaren
De socialdemokratiska landstingsråden Mats O Karlsson och Pia Wårdsäter säger till UNT att de inte känner till uppgifterna om att helikoptern kan tvingas lägga ner sin länssjukvård.
Upphandlingen av ett nytt flygföretag ska vara klar efter sommaren.
— Det här är något vi får ta ställning till när vi ser resultatet av upphandlingen, säger Pia Wårdsäter.
FAKTA/Ambulanshelikopter
Ambulanshelikoptern är bemannad med intensivvårdsläkare och sjuksköterska och kan vid larm dagtid till klockan 19 vara på väg till patienten inom fem minuter. För den enskilde patienten innebär det att "akutmottagningen" kommer hem till den sjuke eller den svårt skadade vid till exempel en trafikolycka och att avancerad behandling kan ges under hela transporten. Helikopterns snabbhet gör den i många situationer överlägsen andra utryckningsfordon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!