Almi dubblar utlåningen till nystartsföretag

Almi i Uppsala har fördubblat sin utlåning till nya företag under årets sex första månader och regionen rankas i dag som Sveriges näst hetaste. Samtidigt dämpas utvecklingen i de flesta andra delar av landet.

Uppsala2007-06-25 21:05
Enligt Almis entreprenörsindex är de hetaste entreprenörslänen Norrbotten, följt av Uppsala, Örebro och Blekinge. Här vill flest starta eget. Stockholm kommer först på 21 plats. Almi frågar sina egna konsulter om hur de ser på läget och väger sedan samman företagens lånebehov, innovationer och nyföretagande.

En förklaring till att nyföretagandet dämpas i många delar av landet är att det blivit lättare att få jobb. Då avstår fler från att starta eget. Att Uppsala klättrar på listan över heta regioner beror på flera faktorer:
- En avgörande orsak är att de aktörer som stödjer nyföretagande har börjat samverka mycket bättre på senare år. Det är lättare att bli lotsad till rätt partner och det är jätteviktigt. Arbetet med att stimulera avknoppningsföretag inom universiteten har också börjat ge frukt. Vi har fått fram goda exempel för andra, säger Håkan Dahlgren vd för Almi Företagspartner i Uppsala.

Almis egna siffror stöder det. Under årets första sex månader har Almi lånat ut 22 miljoner kronor till nyföretagande. Det är dubbelt så mycket som året innan. Totalt har 43 företag inom olika branscher fått lån till allt från vägkrogar och resebyråer till högteknologiska bolag inom life science.
Att Stockholmsregionen, dit ofta Uppsala räknas in, hamnat bland de "kyliga" entreprenörslänen är ett tecken på att Uppsala klarar sig på egen hand.
- När det gäller de forskningsdrivna företagen är inte Stockholmsmarknaden så viktig. Det finns stöd och riskkapital och företagen stannar kvar i länet. Kontakterna inom forskning och med exempelvis Karolinska institutet finns ändå, säger Håkan Dahlgren.

Dessutom tror han att de senaste årens starka byggkonjunktur i stan har givit spin-off effekter också inom nyföretagandet.
Almi Barometern gjordes i maj och innehöll frågor till cirka 300 affärsutvecklare i Almi-koncernen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!