Allvarliga brister i bussupphandlingen

Analysen av den havererade upphandlingen av regiontrafiken i Uppland visar på allvarliga brister i dokumentationen. Revisionsbyrån har inte kunnat fullfölja uppdraget på grund av bristerna. Ett av bussbolagen har nu beslutat om skadeståndskrav mot UL.

Foto: Josef Nylén/arkiv

Uppsala2010-11-30 06:55

Revisionsbyrån Ernst & Youngs analys av Upplands Lokaltrafiks (UL) upphandling av regiontrafiken 2011–2020 offentliggjordes på måndagen. Revisionsbyråns uppdrag var att reda ut turerna fram till dess att upphandlingen stoppades efter att det blev känt en medarbetare läckt hemlig anbudsinformation till bussbolaget Nobina innan tiden för den andra anbudsrundan löpt ut.
I analysen framgår att UL:s dokumentation varit så bristfällig att revisionsbyrån inte kunnat fullfölja uppdraget.
Bland annat saknas protokoll för det omstridda beslutet att genomföra en andra anbudsrunda. Det finns inga protokoll från förhandlingsmöten. Det saknas dokumentation kring jävsfrågor och någon formell jävsprövning har inte gjorts, trots att funnits kända vänskapskontakter mellan UL och representanter för de anbudsgivande företagen. UL har inte ens diariefört det vinnande budet från KR Trafik den 7 juni.

”På grund av bristande underlag kan vi därför inte uttala oss om principen om likabehandling har efterlevts”, skriver revisionsbyrån i analysen.
– Det har funnits flera brister i dokumentationen. Fram till att den första anbudsrundan genomförts fungerade allt ganska bra. Vår uppfattning är det är efter den 10 maj då anbuden öppnades som dokumentation saknas, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.
Enligt UL vilade ansvaret för dokumentationen på projektledaren. Det var projektledaren som läckte den hemliga informationen till Nobina.
I analysen finns också detaljer kring informationen som Nobina delgavs. Nobina har tidigare uppgett att de bara fått veta att det handlat om ett ”aggressivt bud” från konkurrenten Keolis (fd Busslink). Men enligt projektledaren själv fick Nobina veta att Keolis bud var 20 miljoner kronor lägre än deras. I den andra anbudsrundan sänkte Nobina sitt bud med 24 miljoner kronor.

Nobina ska också av projektledaren ha fått veta före konkurrenterna att det skulle bli en ny anbudsrunda – med motivet att ledbussar kunde användas. När den andra anbudsrundan öppnades 31 maj var dock motivet det nya ägardirektivet om utökad busstrafik som tagits den 17 maj.
– Det är mycket allvarliga brister i dokumentationen. Vi har beslutata att kräva skadestånd på flera miljoner kronor av UL, dels för våra omkostnader i upphandlingen, dels för utebliven vinst, säger Anders Lundström, vd på Keolis.

Läckan stoppade miljardupphandlingen

I augusti stoppade UL upphandlingen av regionaltrafiiken 2011–2020 värd nära fyra miljarder kronor efter att det blivit känt att en UL-medarbetare läckt hemlig information om Keolis (fd Busslink) bud till konkurrenten Nobina. Enligt en dom i förvaltningsrätten i Uppsala ska hela upphandlingen göras om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!