Det är varmt och soligt och Margareta Forssberg har precis slagit upp dörren till den gamla lanthandeln när UNT gör ett besök. Vid sin sida har hon barnbarnet Gustav Forssberg, tio år.
– Här har vi samlat saker i 50 år jag och Bo, vi har fått saker från släkt och vänner och folk kommer och lämnar saker, säger hon.
I lanthandeln står gamla plåtburkar, karamellburkar och allt annat man kan tänka sig från en lanthandel. Ett rum har fyllts med gamla radioapparater och skrivmaskiner.
– Ja som vi brukar säga, vi har allt från knappar till brandbilar, säger Gustav.
Och där tar han över guidningen. Det bär av mot bilgaragen, i förbifarten möter vi morfar Bo Forssberg som äger alla de 23 veteranbilarna. Han är på väg till Gävle för att besiktiga en av bilarna.
Bo har tidigare arbetat som lackerare i Gävle och det var för fem år sedan som han och Margareta öppnade museet. Då var Gustav fem år och gjorde sin första guidning.
I bilgaraget ryms allt från en Dodge från 1947, som endast rullat 7000 mil. Gustav rabblar utan att titta på beskrivningarna. Här finns också en Opel från 1938 som det bara finns åtta exemplar av i världen. Och så den rosa Thunderbirden från 1956.
Under året jobbar han och morfar med att rusta upp de gamla bilarna och så jobbar de på gården tillsammans.
– Jag har en Grålle som jag målat om själv och jobbar med, vi plogar, skrapar och lägger grus jag och morfar. Jag kommer att ta över det här sen, säger Gustav.
Han säger till morfar att låsa upp de andra garagen där flera pärlor får besökare att häpna.
– Det är helt fantastisk, folk vet inte hur unikt museet är, säger Tauno Lahtinen, från Tierp som besöker museet för andra gången tillsammans med några vänner.
Gustav vill visa en sak på övervåningen. Här har familjen byggt upp en modelljärnväg med ett landskap som skiftar i årets fyra årstider.
Därefter väntar mopedgaraget med en tillhörande mack och kiosk följt av de det femte och sista garaget där brandbilen från Tierp står.
– Varje vecka måste vi rasta några bilar för att inte bromsarna ska knipa, det kan bli farligt annars. När vi gör de och åker in till byn så brukar folk säga ”nu kommer de igen”, berättar Gustav.
Efter en timmes guidning avslutar vi vid en hembyggd traktor:
– Den har Opel Kadett-motor, mopedframvagn och Peugeotbakända. Den går väl i 70 på fyran. Japp det var det jag kunde erbjuda i dag, säger Gustav och drar i väg på det röda hembygget.