Allt fler vill prenumerera på grönsaker

Suget efter lokalt producerade grönsaker ökar. Dessvärre är det inte så lätt att hitta dem i Uppsalas butiker eller på torget. UNT har tittat på några av de abonnerade grönsakskorgar som finns på marknaden. Kunderna som vill ha frukt och grönt hem till dörren växer i antal.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2006-10-30 00:01
Förra veckan skrev vi på konsumentsidan om att det ofta kan vara svårt att hitta lokalt producerade livsmedel i Uppsala. Allra kne­­­­­­­pigast verkar det ännu så länge vara att hitta närproducerade grön­saker.
Men allt fler upptäcker alternativet med att abonnera på en låda fylld med grönsaker.
- Vi har tidigare sålt till flera butiker i Uppsala men nu gått över till att sälja direkt till konsumenterna via korgsystem eftersom det är smidigare och mera pålitligt, säger Karin Berlin, Ramsjö gård.
Redan inför nästa säsong räknar hon och maken Anders Berlin med att öka antalet korgprenumeranter. Dessutom hoppas de kunna lansera en brödkorg som man också ska kunna abonnera på.

Hundratals abonnenter
Roslagslådan började säljas förra året. I kundregistret finns ett par hundra personer och varje vecka beställer ett hundratal av dem hem varor.
- Vi kommer att fortsätta men så mycket större än vi är nu vill vi inte bli, säger Ulrika Ivergård.
Annorlunda låter det på Års­tiderna. Sverigeansvarige René Jensen hoppas på tillväxt. I Danmark finns 45 000 kunder registrerade.
- Jag tror att det finns goda förutsättningar. I Sverige är man van att handla på postorder och då ligger det här nära.
Det mesta av innehållet i Årstidernas grönsakslådor kommer från Danmark där företaget har flera gårdar som producerar varor. En stor del kommer också från Skåne och Gotland. Då det finns tillgång ingår grönsaker från producenter­ Uppland.
- Det viktiga är att de här lådorna ger ett rejält mervärde till kunderna. Grönsakerna, som är eko­logiska, måste vara av bättre kvalitet än dem man köper i dagligvaruhandeln. När man får sin låda så ska man få en wow-upplevelse, säger­ René Jensen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om