På Systembolaget på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala finns i dag runt 65 alkoholfria artiklar. Det är rött vin, vitt vin, mousserande, rosé, mörk öl, ljus öl, veteöl. Till och med campari, berättar Kristina Vardein som är ansvarig för sortimentet.
– Kvalitén och smakerna har förbättrats de senaste åren. Förr i tiden fanns också bara typ ett rött vin, ett vitt vin och någon öl.
De senaste åren har försäljningen av alkoholfritt ökat rekordartat. 2010 såldes totalt 46 000 liter hos länets Systembolag. Fem år senare 114 000 liter.
Främst är det kunder under 30 som köper, säger Kristina Vardein.
– Det tycks finnas en trend bland de allra yngsta att inte dricka alkohol alls i samband med festligheter. Mindre bryggerier har numera börjat lyfta fram alkoholfria alternativ, vilket också gör det "mer coolt".
Trots att det alkoholfria sortimentet inte har slagit igenom i äldre personers vardagsinköp, märks trenden vid inköp till större middagar och fester.
– Man är mer medveten om att även de som inte dricker alkohol ska kunna vara med och njuta. Precis som man har allergiker i åtanke har det blivit en större medvetenhet kring alkoholfritt.
Trots den ökade populariteten har försäljningen inte fått som effekt att övrig försäljning minskar. Exempelvis ligger försäljningen av sprit på samma nivå 2015 som 2010.