På Kvinnofridslinjen i Uppsala arbetar personal på dygnets alla timmar för att lyssna, lotsa och stödja kvinnor.
Åsa Witkowski är chef för patientverksamheten vid Nationellt centrum för kvinnofrid.
– De flesta ringer under dagtid då det är lätt att komma ifrån, säger hon.
Hon berättar att de såg en ökning av samtalen i samband med Metoo hösten 2017, och den ökningen har hållit i sig.
– Metoo har satt fokus på våldet mot kvinnor, och allt fler vet att det finns hjälp att få, säger hon.
Samtalen kommer från hela Sverige och från både utsatta, anhöriga och yrkesverksamma. Åsa Witkowski berättar att de kan konstatera att det inte är några nya grupper som ringer, utom att det bara är fler. De som ringer berättar om såväl psykiskt som fysiskt och sexuellt våld
– Tar man steget att kontakta oss så möts man av en mänsklig röst. Ett samtal till Kvinnofridslinjen kan vara ett första steg för att försöka förändra sin situation, säger Åsa Witkowski.