Allt fler platsannonser

Antalet platsannonser på internet har stigit kraftigt. Största ökningen står Uppsala med angränsande län för. Där har de utannonserade jobben ökat med nästan 30 procent på ett år.

Uppsala2006-07-12 00:00
Varje månad gör onlinerekryteringsföretaget Monster en analys av platsannonseringen på internet i Sverige. De senaste siffrorna för juni månad visar att antalet platsannonser ökat med 16 procent sedan juni förra året, eller 18 punkter på undersökningens indexskala. Den största ökningen har skett den senaste månaden där index stigit med 12 punkter jämfört med maj. Det är den största uppmätta ökningen sedan mätningarna startade för två år sedan.

Störst ökning i Uppsala
Uppsala län tillhör den region som har haft den allra starkaste uppgången. I juni månad hade antalet platsannonser i Östra Mellansverige stigit med 19 punkter, från 121 till 140 på indexskalan. Det innebär en femtonprocentig ökning sedan maj. Jämfört med juni förra året har det registrerats 27 procent fler jobbannonser i regionen.
Platsannonserna har blivit fler inom de flesta sektorer på arbetsmarknaden men störst ökning har skett inom IT-sektorn. Där har det skett en stabil ökning sedan juli förra året och i juni i år steg antalet utannonserade jobb med 31 punkter enligt index. På ett år har It-sektorn ökat med 88 punkter.

Fler chefstjänster
Inom försäljning pekar siffrorna också kraftigt uppåt. I maj låg index på 128 och i juni hade den siffran stigit till 147, en ökning med 15 procent.
De som söker jobb på chefsnivå har störst anledning att vara glada över den senaste statistiken. Bara den senaste månaden har utbudet av platsannonser ökat med 26 procent, mer än någon annan yrkeskategori i mätningen. På ett år har antalet jobbannonser på chefs- och ledningsnivå ökat med nästan 80 procent.
Även i pappersformat verkar de utannonserade jobben öka. Annonsmarknaden brukar sjunka under sommaren. Men under de senaste två veckorna i år fanns 116 platsannonser införda i UNT, att jämföra med 81 annonser i tidningen under samma period förra året. Under årets första sex månader har antalet platsannonser i UNT ökat med 36,5 procent jämfört med samma period 2005.
— Det är en rejäl ökning. Vi märker ju att det har blivit mer den senaste tiden, säger Marie Gustafsson, chef på UNT:s annonsservice.

Ökat sedan i våras
På arbetsförmedlingen i Uppsala sitter Susanne Asplund och läser bland annonserna i arbetsplatsdatorn. Hon har nyligen börjat söka arbete efter att ha varit mammaledig i ett år. Men hon har ändå hunnit märka att antalet annonser blivit fler.
— Jag var in och kollade i våras och det känns som att det har ökat lite, säger Susanne Asplund.
Hon är främst ute efter jobb inom vården, helst som personlig assistent eftersom att hon jobbat som det tidigare. Den här dagen finns det två annonser inom det yrket som verkar intressanta. Susanne Asplund hoppas och tror att ökningen av jobbannonser håller i sig.
— Det blir säkert mer inför hösten. Men det är kul att det finns lite och välja på redan nu.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om