Hamburgerrestaurangerna blir allt fler i Uppsala och klassiska snabbmatsrestauranger som McDonald's och Burger king fÄr sÀllskap av nyare satsningar som Bastard burgers och Phil's burger. En av de som var först i Uppsala var Dylan's grill som drivs av Memet Sagir.
â Det Ă€r som med padelbanor, de öppnar överallt. Det kommer fler och fler, vad ska vi göra?
Sagir menar att det Àr en svÄr bransch nÀr konkurrensen blir högre.
â Vi mĂ„ste kĂ€mpa. Men folk provar det nya som kommer och sedan kommer de tillbaka, sĂ€ger han.
En av de nyaste hamburgerrestaurangerna i Uppsala Àr Jureskogs som slog upp portarna 21 oktober.
â Det finns konkurrens, absolut. Men det kommer alltid finnas en viss efterfrĂ„gan för att det hĂ€r Ă€r det godaste man kan Ă€ta snabbt, sĂ€ger Ă€garen Johan Jureskog.
Johan Jureskog öppnade restaurang AG i Stockholm 2011 och har sedan dess medverkat i programmet "VÀrldens bÀsta burgare". Han berÀttar att hamburgare har funnits i Sverige lÀnge men att det nu finns en vilja att förbÀttra hamburgerupplevelsen med satsningar pÄ bÀttre kött, bra bröd och innovativa rÀtter.
â Det finns inget folkligare Ă€n hamburgare. Vin Ă€r lite lĂ€skigt att uttala sig om men öl vĂ„gar man prata om, det Ă€r samma med burgare. Jag tror att det Ă€r hĂ€r för att stanna, sĂ€ger han.
Jureskogs frÀmsta konkurrenter Àr Max, Burger king och McDonald's, menar Jureskog.
â De andra spelar i en annan liga. Vi tycker att det Ă€r jĂ€ttekul att busa med jĂ€ttarna. Jag tror att Sverige Ă€r redo för mer Ă€n det man har fĂ„tt de senaste 20 Ă„ren med frysta burgare. Det kostar lite mer hos oss och jag tror man Ă€r redo för det.
Thomas Jakobsson, chefsekonom pÄ Visita, berÀttar att intresset för hamburgerrestauranger har ökat i mÄnga Är, och en anledning Àr att allt fler vill lyxa till vardagen med mat som gÄr snabbt att tillaga men som ÀndÄ Àr vÀllagad.
â Det har under mĂ„nga Ă„r vĂ€xt fram ett ökat intresse för bra mat i allmĂ€nhet och för just burgare Ă€r mĂ„nga i dag intresserade av detaljer som köttets kvalitet, ursprung och malningsgrad, sĂ„ visst finns en trend.
Enligt Jakobsson har efterfrÄgan pÄ hamburgare ökat, vilket innebÀr att konkurrensen bland restauranger inte nödvÀndigtvis behöver bli för hÄrd.
â Det kan snarare bli bĂ€ttre upplevelser och en vĂ€xande marknad nĂ€r flera olika stĂ€llen kan sporra varandra, vilket framförallt gynnar gĂ€sterna. Restaurangbranschen Ă€r dynamisk och duktig pĂ„ att se nya trender som attraherar gĂ€sterna. Det tillkommer stĂ€ndigt nya aktörer medan andra försvinner. I det korta och lokala perspektivet kan det givetvis bli tufft nĂ€r marknaden förĂ€ndras.
Memet Sagir tror att nyetableringarna av hamburgerrestauranger kommer att mattas av i framtiden. Men redan nu letar han efter ny Àgare till Dylans grill.
â Det rĂ€cker för mig, jag ska sluta i restaurangbranschen. Jag har varit i branchen i 22 Ă„r, jag Ă€r trött.
Om 10 Är tror Johan Jureskog att endast de starkaste aktörerna pÄ marknaden kommer att finnas kvar.
â Det Ă€r lite för mĂ„nga som hĂ„ller pĂ„ med hamburgerromantik, det kommer gallras lite sĂ„ att de starkaste finns kvar. Jag hoppas att Jureskogs Ă€r sĂ„ starkt. Vi Ă€r redo för att dansa, vi har verkligen dansskorna pĂ„ oss och nu ska vi köra, sĂ€ger Johan Jureskog.