Hamburgerrestaurangerna blir allt fler i Uppsala och klassiska snabbmatsrestauranger som McDonald's och Burger king får sällskap av nyare satsningar som Bastard burgers och Phil's burger. En av de som var först i Uppsala var Dylan's grill som drivs av Memet Sagir.
– Det är som med padelbanor, de öppnar överallt. Det kommer fler och fler, vad ska vi göra?
Sagir menar att det är en svår bransch när konkurrensen blir högre.
– Vi måste kämpa. Men folk provar det nya som kommer och sedan kommer de tillbaka, säger han.
En av de nyaste hamburgerrestaurangerna i Uppsala är Jureskogs som slog upp portarna 21 oktober.
– Det finns konkurrens, absolut. Men det kommer alltid finnas en viss efterfrågan för att det här är det godaste man kan äta snabbt, säger ägaren Johan Jureskog.
Johan Jureskog öppnade restaurang AG i Stockholm 2011 och har sedan dess medverkat i programmet "Världens bästa burgare". Han berättar att hamburgare har funnits i Sverige länge men att det nu finns en vilja att förbättra hamburgerupplevelsen med satsningar på bättre kött, bra bröd och innovativa rätter.
– Det finns inget folkligare än hamburgare. Vin är lite läskigt att uttala sig om men öl vågar man prata om, det är samma med burgare. Jag tror att det är här för att stanna, säger han.
Jureskogs främsta konkurrenter är Max, Burger king och McDonald's, menar Jureskog.
– De andra spelar i en annan liga. Vi tycker att det är jättekul att busa med jättarna. Jag tror att Sverige är redo för mer än det man har fått de senaste 20 åren med frysta burgare. Det kostar lite mer hos oss och jag tror man är redo för det.
Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita, berättar att intresset för hamburgerrestauranger har ökat i många år, och en anledning är att allt fler vill lyxa till vardagen med mat som går snabbt att tillaga men som ändå är vällagad.
– Det har under många år växt fram ett ökat intresse för bra mat i allmänhet och för just burgare är många i dag intresserade av detaljer som köttets kvalitet, ursprung och malningsgrad, så visst finns en trend.
Enligt Jakobsson har efterfrågan på hamburgare ökat, vilket innebär att konkurrensen bland restauranger inte nödvändigtvis behöver bli för hård.
– Det kan snarare bli bättre upplevelser och en växande marknad när flera olika ställen kan sporra varandra, vilket framförallt gynnar gästerna. Restaurangbranschen är dynamisk och duktig på att se nya trender som attraherar gästerna. Det tillkommer ständigt nya aktörer medan andra försvinner. I det korta och lokala perspektivet kan det givetvis bli tufft när marknaden förändras.
Memet Sagir tror att nyetableringarna av hamburgerrestauranger kommer att mattas av i framtiden. Men redan nu letar han efter ny ägare till Dylans grill.
– Det räcker för mig, jag ska sluta i restaurangbranschen. Jag har varit i branchen i 22 år, jag är trött.
Om 10 år tror Johan Jureskog att endast de starkaste aktörerna på marknaden kommer att finnas kvar.
– Det är lite för många som håller på med hamburgerromantik, det kommer gallras lite så att de starkaste finns kvar. Jag hoppas att Jureskogs är så starkt. Vi är redo för att dansa, vi har verkligen dansskorna på oss och nu ska vi köra, säger Johan Jureskog.