Allt fler bolag använder Arlanda
Utbyggnaden av fraktflyget från Arlanda accelererar. Under hösten startade tre nya internationella bolag trafik till Kina. I vår samlar SAS all sin flygfrakt på Arlanda till Cargo City.
- Vi kommer att bygga en ny terminal på 15 000 kvadratmeter för SAS. Vi börjar i mars-april. Den ska stå klar 2008. Samtidigt vill posten bygga ut sin fraktterminal som invigdes för ett år sedan med över 4000 kvadratmeter. Den ska byggas samtidigt, säger Karsten Björbo som är operativt ansvarig för flygfraktfrågor på Arlanda.
Luftfartsverket räknar med att behöva investera nära 100 miljoner kronor i ny infrastruktur. Terminalerna beräknas kosta upp till 30 miljoner att bygga. När allt är klart kommer cirka 1000 personer mot 600 i dag att arbeta vid Cargo City.
Parallellt ökar det rena fraktflyget kraftigt. Sedan Corean Air startade flygningar till Kina i augusti i fjol har ytterligare två bolag tillkommit, Cathay Pacific Airlines och China Airlines som båda flyger två gånger i veckan till Kina. Dessutom har British Airways utökat sina flygningar till London. Totalt ökade fraktflyget med elva procent förra året, lika mycket som 2005. Under 2007 väntas det öka med ytterligare nära tio procent.
- Anledningen att det går så bra för Arlanda är att vi började fokusera på fraktflyg för några år sedan. Tidigare kördes det mesta godset från Mälardalen till Köpenhamn eller Frankfurt för vidare transport österut. Det är mycket billigare från Arlanda, säger Karsten Björbo.
Han har räknat ut att ett flygbolag som trafikerar Asien två gånger per vecka med en jumbojet tjänar 33 miljoner kronor per år på att välja Arlanda framför Kastrup i Danmark och 55 miljoner mot att flyga från Frankfurt i Tyskland. Luftfartsverket tror att mer gods kommer att transporteras med bil till Arlanda för vidare transport österut i framtiden.
Den ekonomiska utvecklingen i framför allt Kina driver utvecklingen. Att Ryssland förbundit sig att sänka sina avgifter för flygpassage genom rysk luftrum kommer att gynna Arlanda som ligger närmare de asiatiska marknaderna än övriga flygplatser inom EU.
UNT: Hur ser du på utvecklingen några år framöver?
- Vi har bara öppnat dörren för fraktflyg från Arlanda. Nu ska vi försöka få fler bolag att bredda sina flygningar med avgångar till Indien och andra länder i regionen som också har hög tillväxt, säger Karsten Björbo.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!