Allt fler bilister bötfälls i trafiken

Oförmågan att hålla fartgränsen förvånar närpolisen i Tierp. Högre bötesbelopp och fler fartkameror, såväl stationära som mobila, gör att intäkterna till staten från fortkörare stadigt ökat de senaste åren.

Uppsala2010-07-31 07:01

Men också lasermätningarna som används av närpoliserna bidrar till ökade intäkter.
För Tierps närpoliser är folks fortsatta oförmåga att hålla sig inom fartgränserna en källa till förvåning.
– Vi talade om det vid samlingen så sent som i morse, säger biträdande närpolischefen Bertil Danielsson när UNT når honom på fredagsförmiddagen.
–  Fortkörning är ett brott, det verkar inte som om folk förstår det, och det har blivit ett vardagsbrott. Det kan bero på obetänksamhet, men lika ofta tror jag på nonchalans, säger Bertil Danielsson.

Böterna för fortkörning varierar mellan 1 500 kronor och 4 000 kronor. Går det mer än 30 kilometer för fort dras körkortet.
– Bötesbeloppen är höga kan man tycka, men verkar ändå inte vara avskräckande. Men jämför man med Norge så är våra fortkörningsböter låga. Där kan det kosta tiotusentals kronor, säger Bertil Danielsson.
Närpolisen rycker ut med sin lasermätare när det kommer klagomål på fortkörare från allmänheten, och ibland också till vägavsnitt där man av erfarenhet vet att det brukar köras för fort.
– En medborgare i Skärplingetrakten ringde och var utom sig över trafiken på riksväg 76. Han har sin brevlåda på andra sidan vägen från huset sett, och man kan förstå att han inte tycker det är roligt att behöva hämta morgontidningen med livet som insats.

Men även i resten av Uppland och nationellt har antalet hastighetsböter ökat de senaste åren. Och då är det inte minst fartkamerorna på de större vägarna och de mobila fartkamerorna som är utplacerade vid polisdistriktens trafikavdelningar som bidragit till bättre och tätare kontroller.
För fem år sedan utfärdades närmare 5 300 böter för fortkörning i Sverige, år 2009 var antalet uppe i nästan 64 900.
I Uppsala län registrerades 13 157 fordon som kört fortare än sex kilometer i timmen över hastighetsgränsen under år 2008. Första halvåret 2010 hade redan 11 033 fortkörare registrerats av kamerorna.

Flest registrerade fortkörare i hela landet under första halvåret 2010 återfanns på riksväg 72 mellan Uppsala och kommungränsen till Heby, 2 321 registreringar. På sjätte plats kom riksväg 70 mellan Enköping och Sala, 1 540 registreringar.
Bilderna från fartkamerorna skickas till Rikspolisstyrelsens centrala ATK-enhet (automatisk trafiksäkerhetskontroll) i Kiruna för utredning och eventuella förelägganden. Tillförordnad sektionschef för enheten är Urban Widell:
–  Det finns drygt 1 000 stationära fartkameror längs 300 mil vägar i Sverige nu, och de har definitivt förenklat kontrollerna. Med en central enhet och förbättrad teknik har utredningarna också blivit mycket bättre. Men när man ser på antalet registreringar från kamerorna måste man komma ihåg att alla ändå inte leder till bötesförelägganden. Motorcyklar går inte att identifiera till exempel, även om de kört för fort.

I Uppsala län är det riksväg 55 från Uppsala via Enköping till Hjulsta som är kameratätast med 15 kameror. Längs riksväg 72 från Uppsala mot Heby-Sala finns 10 kameror, på länsväg 282 mot Norrtälje nio kameror och riksväg 70 från Enköping mot Sala sju kameror. Kameror finns också på länsväg 600, Uppsala norrut mot Björklinge, riksväg 56 Heby-Tärnsjö, och E 18 från Enköping västerut mot Sagån.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om