Allt fler äldre förlorar körkortet

Antalet personer som förlorar körkortet av medicinska skäl ökar. På tio år har antalet återkallade körkort som gäller högre behörighet tredubblats, från 885 år 1993 till 2497 i fjol. Merparten av förarna är över 50 år. I Uppsala län förlorade 81 personer den högre behörigheten i fjol.

Uppsala2004-01-28 00:00
Förare av tung lastbil och buss måste före 45 års ålder ansöka om förlängning av sin högre behörighet hos länsstyrelsen. För att få behålla den högre behörigheten krävs läkarintyg.
- Många har blivit av med sin högre behörighet efter läkarundersökningen. Jag har inte studerat orsakerna i detalj, men det rör sig förmodligen om en allmänt dålig kondition. Man har sämre reaktionsförmåga, minnesluckor och ser sämre, säger Tomas Lekander vid Vägverket.
Merparten av de som blir av med sin högre behörighet är över 50 år. Hur många av dem som är yrkeschaufförer vet inte Vägverket.

Brev påverkade
Den största förändringen när det gäller återkallelse av körkort inträffade mellan 1995 och 1996. Orsaken var ett brev som Vägverket skickade ut till omkring 25 000 läkare i landet där verket påpekade den enskilde läkarens ansvar att anmäla medicinskt uppenbart olämpliga körkortsinnehavare till länsstyrelsen. Och det fick effekt: Från ett år till ett annat ökade antalet återkallelser med 60 procent.
I fjol återkallades i Sverige 2497 körkort för högre behörighet av medicinska skäl. I Uppsala län återkallades 81 av samma orsak. Vägverket uppskattar dock att det finns ett mörkertal, att betydligt fler körkort borde dras in. Och då gäller det inte bara dem som har den högre behörigheten.
- Med tanke på att det finns 5.7 miljoner människor som har körkort och att drygt en miljon av dem är över 65 år är det kanske inte så konstigt att man funderar över hur det ser ut, säger Tomas Lekander.

Betonar läkarens ansvar
Han tycker att läkarna borde ta ett större ansvar och ta upp körkortsfrågan med sina patienter.
- Det är känsligt och jag förstår att det kan vara knepigt för en läkare att ta en sådan diskussion, men det är väldigt viktigt, säger Tomas Lekander.
Han betonar dock att det inte är åldern i sig som kan utgöra en trafikfara, det är snarare en eventuell sjukdom. Och sjukdom kan även drabba yngre förare.
- Men å andra sidan är äldre sjukare än yngre. Men det är en svår fråga, för samtidigt tar äldre människor ett större ansvar, de inser ofta sina begränsningar i trafiken. Det är egentligen värre med yngre och medelålders som kör på fyllan och struntar i hastighetsbegränsningarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!