Alliansen vände om stadstrafiken
Målet om en 50-procentig ökning av resandet med stadstrafiken är en kovändning från alliansens tidigare politik, men en bra sådan. Det menade oppositionen under gårdagens debatt i kommunfullmäktige.
I stället föreslog alliansen att tillföra bolaget 47 miljoner kronor för att täcka delar av bolagets stora pensionsskuld, och att sätta ett mål om att öka resandet i stadstrafiken med 50 procent på sex år. Båda förslagen klubbades i går av kommunfullmäktige och togs emot med öppna armar av oppositionen. Men inte utan gliringar.
- Alliansen skar ned tio miljoner kronor på kollektivtrafiken efter maktskiftet och rev upp de beslut vi fattat om en resandeökning, sa Niclas Malmberg (mp), som menade att gårdagens beslut är en återgång till den gamla vänstermajoritetens politik.
Samtidigt som oppositionen passade på att klämma till den borgerliga alliansen, så var alliansen heller inte sena att underkänna hur oppositionen skött bussbolaget under sin tid vid makten.
- Kommunen har skrapat Gamla Uppsalabuss in på benen och in genom märgen. Det är ett bolag som varit duktigt på att jobba på svältkost, men nu lättar vi på bördan och lyfter av en del av den stora pensionsskulden, sa Gunnar Hedberg (m).
Gårdagens beslut betyder att antalet resor med stadstrafiken ska öka från dagens 11 miljoner per år till 16,5 miljoner år 2014. Kostnaden för resandeökningen föreslås betalas med höjda biljettpriser på cirka två procent per år, vilket oppositionen ogillar.
- Kollektivtrafiken måste vara till för dem som inte har mycket pengar. Ni glömmer att det är en klassfråga hur vi transporterar oss, sa Ilona Szatmari Waldau (v), som i stället ville tillskjuta mer pengar till bussbolaget.
Även Maria Gardfjell (mp) var skeptisk.
- Det Gunnar Hedberg inte säger är att kollektivtrafiken har ett katastrofår bakom sig med en resandeminskning på fyra procent, i stället för en ökning. Det beror på en kraftig höjning av biljettpriserna.
Men Gunnar Hedberg menade att minskningen är tillfällig. Den milda vintern och de många uppgrävda gatorna i centrala Uppsala har gjort att fler valt att gå än att åka kollektivt, sa han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!