Svårt locka lärarstudenter – och att behålla dem

Det är svårt att locka studenter till lärarutbildningarna – och svårt att få dem att stanna. Närmare hälften tar aldrig lärarexamen. För att fler ska klara utbildningen sätter Uppsala universitet in särskild hjälp.

William Ahonen-Berger och Loisa Erikstam pluggar till lärare i Uppsala. Även om det är svårt att locka tillräckligt många till yrket är lärarprogrammen ändå den utbildning som flest läser i Sverige.

William Ahonen-Berger och Loisa Erikstam pluggar till lärare i Uppsala. Även om det är svårt att locka tillräckligt många till yrket är lärarprogrammen ändå den utbildning som flest läser i Sverige.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2023-09-21 05:00

435 studenter har precis börjat första terminen på någon av Uppsala universitets lärarutbildningar. Alla platser är inte fyllda: på förskollärarprogrammet gapar 70 stolar tomma och på ämneslärarprogrammet 35 stolar. Grundlärarprogrammet har man dock precis lyckats fylla.

– Om bara intresset fanns skulle vi vilja ha fler platser på lärarprogrammen, säger Eva Lundqvist, studierektor för grundlärarutbildningen.

undefined
Det finns en hel del tomma platser på lärarprogrammen, så alla som har gått ut gymnasiet med godkända betyg kommer in. Av de som antas har en del inte sökt lärarprogrammet i första hand.

Ja, det bristande intresset för att bli lärare är ett problem. Alla kommer in – oavsett betyg (med undantag för ett par populära ämnen i ämneslärarprogrammet), så länge man klarat gymnasiet. Såhär ser det inte bara ut i Uppsala, utan i hela Sverige. Det gör att spridningen är stor på vad studenterna faktiskt kan.

– Även om det är lätt att komma in på lärarutbildningen ska det inte vara lätt att komma ut. Det här är en avancerad utbildning på hög akademisk nivå. En del av de som kommit in har inte tillräckliga förutsättningar för att klara det, säger Åsa af Geijerstam, programansvarig för lärarprogrammen på Uppsala universitet.

undefined
William Ahonen-Berger och Loisa Erikstam pluggar till lärare i Uppsala. Även om det är svårt att locka tillräckligt många till yrket är lärarprogrammen ändå den utbildning som flest läser i Sverige.

Få andra utbildningar i Sverige har lika många avhopp som just lärarprogrammen. 45 procent av de som börjar på grundlärarprogrammet tar aldrig examen. Ännu värre är det på ämneslärarprogrammet, där 60 procent hoppar av. 

En utredning som gjorts här i Uppsala visar att det är större risk att sluta på ämneslärarprogrammet ju lägre ens gymnasiebetyg är. För att fler ska klara sig satsar Uppsala universitet därför på studiehjälp.

– Till exempel har vi stöttning i att uttrycka sig i skrift på den akademiska nivå som behövs. Det ska vara hög kvalitet på utbildningen och inte lätt att ta sig igenom – men man ska få schyssta förutsättningar när man väl kommit in, säger Åsa af Geijerstam.

Men sådana insatser behövdes alltså inte förr?

– Nej, men det beror nog mycket på att det är en betydligt högre andel av ungdomarna i dag som går vidare till högre studier. Det var ett annat urval förr.

undefined
"En del av de som kommit in har inte tillräckliga förutsättningar för att klara det", säger Åsa af Geijerstam, programansvarig för lärarprogrammen.

På 1980- och 90-talen hade de som sökte lärarprogrammet i snitt betydligt högre betyg än i dag. Numera tillhör lärarutbildningarna de program som har lägst antagningspoäng. Det kan jämföras med Finland, där läraryrket är betydligt mer attraktivt och bara omkring var tionde som söker till lärarutbildningen kommer in.

Situationen är extra olycklig eftersom det råder brist på lärare i Sverige. Och bristen kommer att öka: år 2035 kommer det enligt Skolverket att saknas 12 000 behöriga lärare. Den främsta anledningen är att många går i pension.

undefined
En stor andel av lärarstudenterna hoppar av utbildningen. Den största orsaken tros vara att de kan för lite när de börjar programmet.

Regeringen beslutade därför för några år sedan att utöka antalet platser på lärarutbildningarna. Utbyggnaden har dock inte i slutändan lett till fler lärare – utan till fler tomma platser, något som i sig ytterligare tros kunna göra yrket mindre attraktivt.

För att locka fler att bli lärare krävs i grund och botten bättre arbetsvillkor, säger Eva Lundqvist. 

– Det handlar om läraryrkets status, så som lön och lärarens befogenheter. Det har varit mycket skriverier om det som inte fungerar i skolan och om lärarens utsatta roll. Jag skulle önska att det kom fram fler exempel på hur givande det kan vara att vara lärare.

undefined
"Jag skulle önska att det kom fram fler exempel på hur givande det kan vara att vara lärare", säger Eva Lundqvist, studierektor för grundlärarutbildningen.

Samtidigt är lärare det yrke som flest faktiskt läser till i Sverige.

– Fortfarande är det väldigt många som vill bli lärare. Men det skulle behövas ännu fler, säger Eva Lundqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!