Alla inte nöjda med vägombyggnad

På torsdagen börjar bygget som ska göra den olycksdrabbade vägen mellan Jälla och Hov säkrare. Men de som bor i området känner sig överkörda.— Det är galet att de gör så här utan att lyssna på oss, säger Ingemar Hjelm.

Foto:

Uppsala2010-02-24 18:02
Vid en ceremoni intill Rasbogrillen klockan två i eftermiddag drar firandet i gång med fika och tal av bland annat tillförordnade landshövdingen Leif Byman.
Väg 288 ska breddas och byggas om så att de mötande körfälten separeras av ett vajerräcke, en så kallad 2+1 väg.
Ombyggnaden är efterlängtad av många pendlare som varje dag åker mellan Uppsala och Östhammar. Men har också upprört många som bor i närheten av den.

I januari 2008 överklagades beslutet av bygget av föreningen Rasbo i samverkan — utan framgång. Föreningen motsatte sig ombyggnaden av vägen på sträckan mellan E4-rondellen och Älbybacken. De ansåg att ett bättre alternativ var att bygga en helt ny väg med en sydlig sträckning.
— Vägverket menar ju att ombyggnaden ska göra att det går snabbare att åka den sträckan. Men när bönderna är ute och kör med sina traktorer kommer ju de att stoppa upp trafiken eftersom att det inte kommer att kunna köra om på vissa partier av vägen, säger Britt Mattsson, ordförande i föreningen Rasbo i samverkan.

Föreningen har lämnat in flera synpunkter men känner att de inte fått något gehör från Vägverket.
—Det är tråkigt. Men det går ju inte att stoppa nu så man får väl bita i det sura äpplet, säger Britt Mattsson.
Ingemar Hjelm som bor intill vägen i närheten av Hovgården håller med.
— Det här kommer inte att bli roligt. Det kan ju bara bli sämre när bussar, bilar och lantbrukarna med sina traktorer ska samsas på vägen. Det värsta tycker ju jag är att man inte kommer att kunna korsa eller gå längst vägen. Hur säkert kommer det här bli för skolbarnen som behöver ta sig till bussen över tre körfält där bilarna åker 90 kilometer i timmen, säger Ingemar Hjelm.
Lars Bengtsson projektledare på Vägverket:
— Vi bygger ju inte om vägar som fungerar. Den här vägen har ju visat sig vara farlig, se bara på den stora bussolyckan här om året. Vi har ju jobbat för att få en så bra lösning som möjligt. Det är svårt att få till det så att alla blir nöjda.
Vill man ha en säker väg får man också kompromissa, säger han.

Ingemar Hjelm tycker att informationen från Vägverket har varit dålig.
— Nu går man ju och retar upp sig på att man inte vet vad som händer. Det kanske egentligen är något bra de gör. För några år sedan fick jag veta att de skulle ta 500 kvadratmeter av min mark i anspråk vid bygget. Det har jag inte hört något mer om, säger han.
Men enligt Lars Bengtsson har de berörda fått mer information än vad som brukar ges.
— Vi har skickat ut flera informationsblad och haft många möten. Men jag kan ju inte garantera till hundra procent att informationen kommer fram, säger han.
BAKGRUND
Under 1997 gjorde Vägverket en så kallad stråkstudie på väg 288. Förstudien remissbehandlades och blev klar 1999.
Arbetsplanen ställdes ut för synpunkter under 2006 och fastställdes i december 2007.
Föreningen Rasbo i samverkan lämnade in en överklagan till regeringen som avslogs i maj 2008.
I november 2009 stod det klart att entreprenören Svevia ska bygga vägen.
Bygget ska vara klart hösten 2012 och beräknas kosta 355 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!