Videon är inte längre tillgänglig
Läroplanen är glasklar. Alla barn i åk 6 ska kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg för att räknas som simkunniga. Hur mycket hjälp eleverna ska få för att nå målet är dock inte lika specificerat. Enligt UNT:s kartläggning innebär detta att skolbarn i Uppsala län får vitt skilda förutsättningar för att lära sig att simma.
Enköping är ett exempel på en kommun där simundervisningen är högt prioriterad. Totalt sett får eleverna 32 stycken 45-minuterslektioner när de går i förskoleklass och sedan ytterligare 17 lektioner simning i årskurs två.
- Det fungerar jättebra, i år har det varit lite struligt därför att vi har haft ovanligt många barn och vi har ju bara en simhall. Men det har vi löst genom att bland annat stänga badhuset för allmänheten vid något tillfälle, säger Rolf Rasmussen, badmästare vid Enköpings kommun.
Även inom Östhammars kommun får eleverna relativt mycket simundervisning. Vid Österbyskolan erbjuds exempelvis föräldrarna att gratis simskola åt sina barn utanför den ordinarie undervisningen.
- Det har alltid varit väldigt uppskattat och det är aldrig någon förälder som tackar nej till det erbjudandet, säger rektor Inga-Lill Ericsson.
I Uppsala kommun ser situationen annorlunda ut. Alla barn är garanterade ett simtest under mellanstadiet för att avgöra om de är simkunniga. Vill skolorna göra mer är det upp till dem, men enligt Fyrishov som samordnar all simundervisning med kommunens skolor är det ingen skola som väljer att göra det.
- Vi har inte mer simundervisning på grund av att vi inte har tillräckligt med resurser och tid. Ska man åka till simhallen kan det gå åt nästan en hel skoldag. Det är ingen lättlöst fråga, säger Giggi Thomson, rektor vid Flogstaskolan.
I Älvkarleby är läget likadant - ingen undervisning utöver ett simtest i årskurs 5 vilket brukar genomföras i Gävle. Nu planerar dock kommunen att införa simundervisning i förskoleklasser.
- Just nu tar simundervisningen upp alldeles för mycket tid. Och det är ett problem som skulle vara lättare att hantera om undervisningen skedde i förskoleklass därför att då har inte barnen lika många ämnen, säger Eva Gunnerud, rektor vid Sörgärdets skola och Bodaskolan.