Alla dessa kundkort

Kundkort med poängsystem, bonuscheckar och medlemspriser - i dag kan så gott som varje butik erbjuda ett kort som lockar oss att bli ­lojala. Men är korten något att ha?

Anna Pettersson, Charlotte Strandberg, Johanna Meander, Michael Söder och Jamil Hossain tycker till om kundkort.

Anna Pettersson, Charlotte Strandberg, Johanna Meander, Michael Söder och Jamil Hossain tycker till om kundkort.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2009-11-06 09:00
Damkläder, herrkläder, byggmaterial eller smink. Vad du än ska köpa i många av Uppsalas butiker så kan den locka dig med en bonus - om du kommer tillbaka och handlar mer.
- Fundera alltid innan på vad du egentligen tjänar innan du skaffar ett kundkort. Är det 15 procents rabatt kanske det inte blir så många tior, säger Louise Ekström på organisationen Sveriges Konsumenter.

Några tior, och för det köper butiken din lojalitet. För det är butiken som tjänar mest på kundkorten, inte kunden. Med personuppgifter kan de sedan bombardera dig med sms, mejl, brev och dessutom lagra information om allt du köper i en databas.
Branschens argument för korten är att de fungerar som konkurrensmedel och främjar lojaliteten till deras butiker. Dessutom vill de belöna trogna kunder.

- Vi får mycket positiv respons från våra stamkunder och de är många. Det de uppskattar allra mest är nog bonusen, att man kan få tillbaka pengar att handla mer för. Det kan kännas som en gratis tröja, säger Birgitta Ericsson som är ställföreträdande butikschef på MQ på Svartbäcksgatan. MQ har ett av de mer avancerade bonussystemen, med bland annat uppgradering där en kund som köper mycket kommer till en högre nivå av medlemskap med ytterligare förmåner.
- Det flesta tycker att medlemskapet är lite lyxigt. Sedan beror det på vilken typ av person man är, en del utnyttjar inte bonusen utan kommer bara på VIP-kvällar och reor, säger Birgitta Ericsson.

Mycket kring korten handlar om psykologi. Vi känner oss ekonomiska när vi utnyttjar kortens fördelar som specialpriser och bonus. Men korten väcker också irritation. Vi får för mycket att hålla reda på. Det finns en del som till och med har en egen plånbok bara för kundkort.
En annan bieffekt av kundkorten som inte många tänker på är att vi blir medlemmar i fler verksamheter än vi tänkt oss. Louise Ekström tar upp Bauhaus som exempel, där ett medlemskap också innebär att man går med på att betala med en faktura i slutet av månaden.

Praktiskt, tycker många. Men att man då skriver under för att bli kund i en bank, Resursbank, är det inte alls lika många som vet.
- Det här är framtiden. Vi kommer se betydligt mer av den personligt riktade marknadsföringen. Erbjudanden som kanske avslöjar vad du handlat och det är kanske inte något man alltid vill skylta med. Då har du sålt en del av din integritet för några tior, säger Louise Ekström.


Vilka kundkort har du med dej i plånboken?

Michael Söder:
- Ikea, Ica, Jet. Jag tror faktiskt att jag har så många kort att jag inte har med mig alla. Ica-kortet drar man ju av bara farten, där får man ju presentcheck så man vet att man får något tillbaka. Jet är egentligen bara att man handlar nu och betalar senare. Det är möjligt att jag har massa kort, som ligger i någon gammal plånbok men som jag inte använder.

Anna Pettersson:
- Coop, Ica-kort, Team sportia, Polarn o Pyret, UNT-kortet, H&M, Statoil. Team sportia-­kortet använder jag, det är jättebra, man får pengar att handla för i slutet av året. Alla affärer försöker ju pracka på en sitt kort, men sedan kanske man inte använder dem.

Jamil Hossain:
- Jag har nog inte plånboken med mig nu, men jag har ett kort från Coop Forum. Jag funderar på att skaffa Ica-kort också.

Charlotte Strandberg:
- Jag har inga. Jag tycker det är så bökigt att hålla reda på, och det ger inte så mycket i längden.

Johanna Meander:
- H&M, Apotekets klubbkort. H&M-kortet har jag mycket användning för, jag får sådana här checkar på 50 kronor hela tiden. Apotekets har jag haft i några månader, där har jag också fått ­någon check, på 25 kronor. Jag tycker kundkort är bra, för det kostar ju inget extra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!