Alkohol inte längre tabu i kyrkan

Synen på alkohol har förändrats inom frikyrkan under de senaste 10-20 åren. Tidigare var starka drycker tabu, numera är det mer accepterat att dricka alkohol i kyrkan. Det här är en utveckling som innebär stora risker, varnar Fred Nyberg, professor i biologisk beroendeforskning vid Uppsala universitet.

Uppsala2004-12-27 00:00
När folkrörelserna växte fram på 1800-talet hade de en sak gemensamt: att bekämpa det utbredda supandet i landet.
Frikyrkorörelsen var en av folkrörelserna som tog sig an alkoholister och andra utslagna människor.
- När väckelserörelsen hade sin stora framryckning rekryterades många alkoholister till kyrkan. Frikyrkan blev en räddning för dessa människor, säger Fred Nyberg.

Ärftlig gen
Även i dag kommer många missbrukare till frikyrkan. Det är ett av skälen till varför Fred Nyberg varnar för den nya alkoholkulturen inom frikyrkan.
En liberal syn på alkohol innebär att människor som sökt sig till kyrkan riskerar återfall. Han är samtidigt skeptisk till dem som pläderar för ett måttlighetsdrickande eftersom det i värsta fall kan övergå i ett måttlighetssupande.
- Forskningen har visat att det finns en ärftlig gen som gör att vissa människor är känsligare för alkohol än andra. De har också lättare för att bli alkoholister, säger Fred Nyberg och fortsätter:
- Jag tror att det inom frikyrkan finns fler som bär på den här genen än i samhället i övrigt eftersom frikyrkorörelsen haft en tradition att rekrytera många människor som har eller har haft alkoholproblem. Jag är medveten om att det kan innebära stora risker för dessa människor, säger Fred Nyberg.

Tappad pionjäranda
Hur ska man då förklara den förändrade alkoholkulturen inom frikyrkorörelsen? Fred Nyberg pekar på att livsstilen inom frikyrkan har förändrats mycket under de senaste 10-20 åren. Tidigare handlade det inte bara om ett radikalt avståndstagande från alkohol, det var över huvud taget en spartansk atmosfär där det till och med ifrågasattes om medlemmarna skulle kunna vara med i en idrottsförening.
- Jag tror att frikyrkorörelsen har tappat lite av pionjärandan. Frikyrkan har en god ekonomi och har ordning och reda omkring sig. På något vis har det innerliga försvunnit. Det finns också en större öppenhet hos frikyrkorörelsen att delta i nöjesarrangemang utanför frikyrkan, man kan säga att det ena ger det andra, säger Fred Nyberg.

Uppluckrat ideal
Dan Salomonsson, pingstpastor i Uppsala bekräftar att frikyrkans medlemmar sänkt garden mot alkoholen. Men han betonar att det inte förekommer någon alkohol i samband med kyrkans verksamhet.
- Det frikyrkliga engagemanget och nykterheten hör fortfarande ihop. Inom pingstkyrkan har vi dessutom en lång tradition att arbeta med människor som har problem. Vi pratar om alkohol och dess skadeverkningar i kyrkan, från predikstolen till barngrupperna, säger Dan Salomonsson och fortsätter:
- Helnykterhetsidealet inom frikyrkan finns kvar, men visst har det skett en uppluckring av idealet hos medlemmarna. Det är vanligare i dag att man dricker alkohol, men trots det är majoriteten fortfarande absolutister.

Inga garantier
Enligt Dan Salomonsson är det utvecklingen i samhället som ligger bakom medlemmarnas förändrade inställning till alkohol. Det handlar om en attitydförändring, en attitydförändring som innebär att ett förslag om sänkta alkoholskatter inte längre vållar något större motstånd i samhället.
- Jag tycker att det är allvarligt när man sänker garden, när varsamheten och medvetenheten inte längre anses viktig. Inom idrottsrörelsen är det inte ovanligt att man firar en vunnen match, och det finns inga garantier att frikyrkorörelsen ska kunna hålla alkoholen på avstånd hur länge som helst, säger Dan Salomonsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om