Äldreombudsmannen kräver fler åtgärder av kommunen

Stressad personal och för många olika personer som sköter de gamla är ständiga klagomål sedan flera år. Det skriver äldreombudsmannen i Uppsala i sin årsrapport för 2006 och kräver att något görs.

Uppsala2007-04-28 00:01
Kommunanställda äldreombudsmannen Margaretha Åkerlind Skuteli har under fem år på sin tjänst sett några återkommande problem.
- Bristande personkontinuiteten i hemvården, dåligt stöd till anhöriga och personalens brådska är något de äldre lider av år efter år, säger hon.
- Kommunen kan göra mer, till exempel utveckla kontaktmannaskapet inom hemvården.
I sin årsrapport begär hon att kommunen på allvar uppmärksammar bristerna. Vad kan då politikerna göra?
- Vi ska utforma en värdighetsgaranti och jobba hårt med den, säger Gustaf von Essen (kd), ordförande i äldrenämnden.

UNT: För att minska stressen behövs väl mer pengar så att fler kan anställas inom äldreomsorgen?- En kombination av organisationsförändringar och ökade resurser kan höja kvaliteten, säger Gustaf von Essen som tror att de fortsatta konkurrensupphandlingarna kan bidra till att åtgärda en del av bristerna.
Under 2006 fick äldreombudsmannen in 108 klagomål från enskilda. Frånsett kritik som rörde tillämpning av lagar och väntetid till äldreboende inkom 31 klagomål mot kommunens utförare och 28 ärenden rörande Attendo Care.
Långt bättre statistik hade Förenade Care (8 klagomål) och Carema (1).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om