Äldre köpstark grupp hos researrangörer
Den nya generationen äldre är en köpstark grupp som researrangörer, annonsörer, handlare och skönhetsindustrin börjat få upp ögonen för. Men starten har varit trög, menar Amelia Adamo, chefredaktör för tidningen M.
Så var det exempelvis när hon startade tidningen M-magasin, som riktar sig till Mappies, (Mature Affluent Pioneering People), dvs en Mogen Attraktiv Pionjär Person. Premiärnumret förra våren fick folk att höja på ögonbrynen - ett livsstilsmagasin för 50-pluskvinnor med mycket pengar och tid för konsumtion, förkovran och njutning. Existerar den målgruppen?
- Attityden är fortfarande att vi som inte är unga längre inte får ta plats. Det är för att vi lever i ett oerhört åldersrasistiskt land. Äldre skuffas undan, vi ska helst inte synas och märkas.
Men en attitydförändring är på gång, menar Amelia Adamo. Naturligtvis eftersom annonsörerna vaknat upp och förstått att 50-plussare har pengar att spendera och att många funderar över hur de kan njuta på bästa sätt under resten av sitt liv.
Fortfarande är det dock bara en bråkdel av reklamkakan som riktar sig till denna målgrupp. Endast 5-7 procent av reklambudgeten i Sverige viks åt annonser riktade till äldre kvinnor och män. Skönhetsindustrin och hälsobranschen med kvinnor som målgrupp har visserligen varit mer alerta. Inom kläder och mode går det däremot trögare.
- Människor som jobbar inom konsumtionsindustrin tror att vi har svårt att ändra sin livsstil. Vi är visserligen lite långsammare och trögare i starten men vi testar gärna. Vi är ju uppfostrade till att vara förändringsbenägna, säger Amelia Adamo.
Resebranschen upptäckte däremot tidigt att resor som riktar sig till seniorer är en lönsam affärsidé.
Täbybaserade Vital Tours profilerar sig till exempel med ledorden "du ska bli omhändertagen och lite extra ompysslad". Bolaget, med delägaren HSB Omsorg, chartrar egna plan och erbjuder det "lilla extra" som bagageservice, erfarna reseledare, aktivitetsprogram och tillgång till sjuksköterska till destinationer som Madeira, Lanzarote och Mallorca.
- Vi har sett en ökad efterfrågan sedan starten här i Sverige för tre år sedan. Den äldre generationen har både tid och pengar och kan resa andra tider på året än på skollov och sommaren. Det går definitivt att tjäna pengar på seniornishade resor, säger Mats Anzén, marknadschef på Vital Tours.
Den Uppsalabaserade researrangören Viva senior, vars reseledare till vardags arbetar som sjuksköterska och polis, vänder sig också till äldre med resor till spanska solkusten med lite mer trygghet, service och gemenskap än de traditionella charterarrangörerna.
- För den som inte känner sig resvan eller blivit ensam och vill lära känna nya människor är det här perfekt, säger Eile Gustavsson, reseledare och polisinspektör vid Uppsalapolisen.
Han berättar en del äldre vågar mindre när de kommer upp i 65-70-årsåldern. Men reslusten finns kvar.
- Vi har väldigt trevligt ihop och gör alla aktiviteter tillsammans. Vi blir som en enda stor familj. Ingen behöver känna sig utanför, säger Eile Gustavsson.
Även de traditionella charterarrangörerna tycker att seniorerna är en intressant målgrupp.
- De tar med sig barn och barnbarn till Kanarieöarna och betalar oftast hela kalaset. De har stora pensionsbesparingar, har betalat av sina lån på huset och har gott om tid. Och så är de nyfikna, resvana och sätter sprätt på pengarna istället för att spara, säger Marie Malmros på Fritidsresor.
UNT-Fakta: Resvanor
Resandet bland yngre minskade rejält under 1990-talet. Det framgår av SCB:s undersökningar om svenskarnas och äldres levnadsförhållanden. Pensionärsgenerationen har däremot kunnat bibehålla sina resvanemönster och till och med resa mer än tidigare, även om de totalt sett reser mindre än ungdomar.
En av fyra över 55 år uppger att deras främsta sparmål är resor.
55-65-åringarna reser numera lika mycket som åldersgruppen 25-55. Även i åldersgruppen 65-75 märks en uppåtgående trend. Semesterresorna har framför allt ökat hos de äldsta pensionärerna (75+), både bland samboende och ensamstående pensionärer. Äldre kvinnor reser också mer än äldre män. Utlandsresorna ökade bland pensionärerna under 1990-talet, samtidigt som de minskade i alla åldrar under 55 år. Orsaken står att finna i inkomstutvecklingen som innebär att ungdomars inkomster minskat, medan de äldres inkomster ökat. Men också att de äldres hälsa förbättrats, konstaterar SCB.
Källa: SCB
De nya äldre del 2 av 3.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!