Äldre får hembesök av tjänstemän

Tusentals äldre i Uppsala kommun ska få hembesök av tjänstemän som informerar om hemtjänst och annan service. Hittills har över 800 äldre fått hembesök.

Uppsala2008-03-02 00:01
Sedan 2006 pågår det tidskrävande projektet att hemma hos 80-åringar och äldre sprida information i förebyggande syfte. Friska äldre ska göras medvetna om var de ska ringa den dagen de inte längre klarar sig själva utan behöver hemtjänst och andra insatser.
Ett syfte är även att kommunen ska få reda på hälsotillståndet hos äldre, så att man slipper ta till dyra akutlösningar som till exempel korttidsboenden.
- Poängen är att de äldre ska kunna fortsätta leva på egen hand, även om något inträffar. All förebyggande verksamhet sparar pengar åt kommunen, säger Per-Anders Öhman som är en av tre handläggare som gör hembesöken.
Kollegan Gert Karlsson fyller i:
- Det viktigaste är att skapa en trygghet för äldre så att de vet vart man vänder sig den dag man behöver hjälp.

Handläggaren Gert Karlsson, som besökt massvis av äldre vid det här laget, tycker att han får ut mycket av arbetet.
- Det är en förmån att få träffa alla dessa människor som har en livshistoria att berätta.
Före varje hembesök har den äldre fått ett brev där mottagaren erbjuds att få ett hembesök och information av kommunen. Därefter ringer handläggaren efter några veckor och bokar in besöket - om man vill ha besök. 1 900 brev har hittills resulterat i cirka 800 hembesök. Men det finns ytterligare flera tusen invånare som är födda 1927 eller tidigare och som ännu inte har fått något brev.

UNT: Blir det mycket fikande om dagarna?
- Det blir några stycken. Man tackar ju ja om det bjuds. Jag gillar fika, säger Gert Karlsson och skrattar.
Men Per-Anders Öhman, som hittills besökt närmare 500 gamla, låter aningen lättad över att bara hälften brukar ställa fram fikabröd på bordet.
- Vi var livrädda i början över att vi skulle tvingas börja träna på grund av jobbet.
Just nu sker hembesöken i Norby, Tuna backe och Årsta.
FAKTA
Efter 2006 gjordes en undersökning bland alla som hade erbjudits att ta emot ett hembesök. 98,5 procent angav ett positivt omdöme om hur de upplevt samtalet och drygt 85 procent tyckte att de fått värdefull information. En effekt som konstateras av projektet är att den enskilde känner sig sedd, viktig, bekräftad och ihågkommen. De enskildas uppgifter samlas ihop till en allmän bedömning av tillståndet bland äldre, det vill säga det förs inga register om enskilda utifrån samtalen. En rutin vid hembesöken är att handläggarna visar upp en identitetsbricka som ska styrka att de är anställda av kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!