Ålandstrafiken får nytt fartyg
Boris Ekman, vice koncernchef i Viking Line, berättade på tisdagen om rederiets nya moderna fartyg som ska byggas i Spanien och sättas in i trafik på linjen Kapellskär-Mariehamn sommaren 2009.
Boris Ekman presenterar det nya fartyget.
Foto: Christer Bergström
Fartyget som kostar 550 miljoner kronor för plats för 1 500 sittande passagerare och 320 personbilar och ersätter den nuvarande Ålandsfärjan på rutten.
Det nya fartyget som går under arbetsnamnet Viking ADCC (All seasons Day Cruising and Commuting) blir det första nybygget för trafiken mellan Roslagshamnen Kapellskär och Mariehamn.
Ålandsfärjan som i dag upprätthåller Viking Lines trafik mellan dessa hamnar är en gammal trotjänare som byggdes1972. I Viking Lines flotta kom hon 1986 och har en kapacitet av 900 passagerare och 160 bilar.
Tuffare konkurrens
Utöver nybygget av Viking ADCC har rederiet beställt ytterligare ett nytt fartyg som sätts in på linjen Helsingfors-Tallin under nästa år.
Mot den bakgrunden snabbkallade Viking Line på tisdagsmorgonen till ett pressmöte i Viking terminalen i Stockholm ombod på m/s Gabriella. Ledningen med vice koncernchefen Boris Ekman i täten ville så fort som möjligt offentliggöra nyheten; runt midnatt dagen innan hade Viking Line skrivit under kontraktet av beställningen med det spanska varvet Astilleros.
Lägg till Viking Lines två nya beställningar av moderna passagerarfartyg tre till som Tallink beställt och ni får en fartygsflotta på Östersjön som trappar upp den sedan tidigare knivhårda kampen om passagerarna på Östersjön.
- Ja, konkurrensen blir ännu tuffare när de nya fartygen sätts i trafik, säger Boris Ekman till UNT.
Vad handlar kampen om kryssningsresenärerna om i dag och framöver?
- Vår besättning måste vara ännu vänligare mot passagerarna, vi måste bjuda på ännu bättre underhållning, hålla en god prisnivå och erbjuda god mat och dryck, för att bara nämna något.
Boris Ekman visade en lista över de kryssningsfartyg som i dag trafikerar Östersjön. Med de nya byggena som sätts i trafik inom ett par år blir då flottan omkring 45 fartyg.
Om du fick bestämma; hur många fartyg skulle du vilja minska beståndet med för att ur konkurrenssynpunkt hamna på en rätt nivå?
Boris Ekman ler först när han får frågan, men svarar sedan:
- Marknaden sanerar sig självt. Det finns så många fartyg i passagerartrafiken som det finns efterfrågan av.
FAKTA
Fartygsdata
Längd 133 meter
Bredd 21,9 meter
Maskineffekt 20 000 kw/26 800 hk
Marschfart 22 knop
Isklass 1A
Bruttoregisterton 15 600
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!