Akuten saknar personal för snabb patienthjälp

Akutmottagningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala saknar regelbundet behörig personal som kan göra en första medicinsk bedömning när patienter anländer. Nu vill akuten ha mer pengar till personalrekryteringar.

Uppsala2005-08-12 00:00
Den som söker akut vård på akuten kan inte räkna med att det första samtalet ger någon effekt. I luckan, där man som patient ska anmäla sig, sitter det nämligen ibland en undersköterska som saknar behörighet att göra den första viktiga bedömningen av patientens hälsotillstånd.
—Vi har inte alltid sjuksköterskor där. Det bästa vore ju om vi hade det men vi har inte tillräckligt med resurser, säger Kristina Lundmark, avdelningschef för akuten.

Får inte avvisa
Undersköterskan får inte avvisa någon som söker akutvård, men har alltså inte heller utbildning för att bedöma vad patienten ska ges för prioritet. Akutvården blir därför fördröjd när undersköterskan måste skicka vidare sina anteckningar till en sjuksköterska.
När tid ges ska sjuksköterskan gå igenom anteckningarna om patienten och först då kan en första bedömning göras av vilken prioritet patienten ska ges. Därefter kan patienten tas in för att undersökas av läkare.
Akutmottagningen vill nu satsa på den så kallade Manchester—metoden, som innebär att en sjuksköterska, som är specialutbildad på att ta emot patienter på akuten, alltid sitter i luckan och gör den första bedömningen. Men i nuläget har akuten inte någon sådan budget.
—Vi skulle behöva några miljoner till i personalbudgeten, säger Kristina Lundmark.

Lösas inom enheten
Erik Hemmingsson, sjukhusdirektör för Akademiska sjukhuset, säger att budgetfrågan måste lösas inom akut— och rehabdivisionen.
—I första hand får de försöka prioritera om inom enheten.
Kristina Lundmark säger att hon vill bygga om akutmottagningen för att vårdpersonalen ska "komma närmare patienterna".
—Vi kommer att bygga om akutmottagningens reception i samband med att akutpsykiatrin kommer till akutmottagningen. Det ökar inflödet av patienter med några tusen per år, säger hon.
UNT berättade i förrgår om patienten som efter fyra timmars väntan i ett rum på akuten hittades död. Obduktionen visar att patienten dog av en bristning i stora kroppspulsådern.

Inga ändrade rutiner
Akademiska sjukhuset har fyra månader efter händelsen gjort en Lex Maria—anmälan till Socialstyrelsen. Syftet med anmälan är att se om sjukvården gjorde något fel och om rutinerna behöver förbättras.
Kristina Lundmark säger att händelsen hittills inte har inneburit några förändrade rutiner på akuten. Den första bedömningen av patienten gjordes av en sjuksköterska.
—Jag tycker att rutinerna fungerar, säger Kristina Lundmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!