Aktivisterna bakom SUV-attacken: "En statussymbol"

På tisdagen rapporterade UNT om en däckattack riktad mot SUV-bilar i Uppsala. Bakom aktionen ligger aktivistgruppen Tyre Extinguishers.

Aktivisterna har förståelse för att det finns de som behöver köra SUV:ar, kanske i arbetet eller på grund av rörelsehinder.
 - Vi ger oss inte på bilar där man ser att det är en person som till exempel har en funktionsvariation eller att det är en arbetsbil. Det går ju inte att se på alla bilar men när det gör det", säger deras talesperson.

Aktivisterna har förståelse för att det finns de som behöver köra SUV:ar, kanske i arbetet eller på grund av rörelsehinder. - Vi ger oss inte på bilar där man ser att det är en person som till exempel har en funktionsvariation eller att det är en arbetsbil. Det går ju inte att se på alla bilar men när det gör det", säger deras talesperson.

Foto: Göran Ström

Uppsala2022-12-02 21:00

När UNT når gruppens talesperson vill denne inte träda fram med namn och bild. Gruppen består av "en handfull personer" som har träffats genom olika kontaktnät i Uppsala. Veckans aktion var gruppens andra.

– Vårt mål är att man inte ska kunna köra SUV:ar i städer.

De anser att bilar i städer generellt är problematiskt men förstår att finns människor som behöver köra bil; däremot tycker de att SUV:ar sällan behövs.

– SUV:ar är större än vanliga bilar, behöver mer bränsle och river upp mer partiklar i asfalten för att de väger mer.

En drabbad hann ut på vägen innan däcket upptäcktes och utsattes därmed för fara. Hur ser ni på det?

– Det är just därför vi lägger ut lappar. Dels för att informera om varför ens bil är punkterad men även för att varna att den inte går att köra. Och alla har ett ansvar att inte köra en bil som är punkterad, oavsett om det är någon annan som har punkterat däcket eller inte.

Gruppen säger sig medvetna om att nya bilar kan vara bättre miljöanpassade än äldre bilar men menar att SUV:ar är onödiga.

– Folk köper dem för att det är en statussymbol; det är ren fåfänga.

Några som drabbades tog hjälp av bärgare. Det har väl också negativ miljöpåverkan?

– Jo, men den långsiktiga påverkan är att det ökar folks uppmärksamhet på problemet. Eller att det blir omöjligt att äga SUV:ar i städer och folk kör och köper färre SUV:ar. Då blir det värt det ur ett långsiktigt perspektiv även om det i det väldigt kortsiktigt blir mer utsläpp just den dagen.

undefined
Aktivisterna har förståelse för att det finns de som behöver köra SUV:ar, kanske i arbetet eller på grund av rörelsehinder. - Vi ger oss inte på bilar där man ser att det är en person som till exempel har en funktionsvariation eller att det är en arbetsbil. Det går ju inte att se på alla bilar men när det gör det", säger deras talesperson.

UNT har tidigare rapporterat om Patrik Johansson som drabbades.

– Jag har ingen förståelse överhuvudtaget, sade han efter attacken.

Vad säger ni till de som drabbades?

– Vi hoppas att det inte gjorde dem till skada men samtidigt bör de sluta köra SUV:ar och, om de har möjlighet, fundera på att cykla, åka kollektivt eller skaffa en begagnad mindre bil. 

Patrik Johanssons bil var dessutom en elbil.

– Även om elbilar inte har utsläpp när de är i drift så har de likt andra bilar utsläpp i produktionskedjan. Dessutom är de ännu tyngre så de river upp mer partiklar i asfalten som förgiftar luften.

Hur ser ni på att aktionen kan leda till polisanmälningar?

– Vi är medvetna om lagen men när man ser de här problemen i samhället och våra politiker inte tar de beslut som behövs för att lösa dem så måste vi stadsbor ta saken i egna händer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!