Drivmedelspriserna har ökat mycket under oktober månad. På ett år har det blivit runt 30 procent dyrare, någonting som slår hårt mot Sveriges åkerier.
– Det är vansinnigt. Det är mycket pengar det rör sig om, säger Jan Högström, vd vid Expresservice i Uppsala.
Ulric Långberg, samhällspolitisk chef vid Sveriges åkeriföretag, berättar att prisökningen beror på en kombination av politiska beslut och att priserna på bränsle har ökat i spåren av pandemin.
– Det är en rad saker som olyckligt nog sammanfaller, det är historiskt hisnande kostnadsökningar, säger Långberg.
För åkerinäringen innebär prisökningen att man måste ta mer betalt för sina tjänster för att gå runt. Men många åkerier har avtal där bränslet inte regleras specifikt, vilket kan göra det svårt att förhandla om.
– Det är en ren och skär mardröm att i affärsavtalen inte ha täckning för de här kostnaderna. Får man inte pengarna att gå ihop så får det konsekvenser, så man måste våga kalla till förhandling.
Expresservice i Uppsala har ett drivmedelstillägg vilket innebär att det är kunderna som får betala för prisökningen.
– Det är tack vare det som vi har klarat oss. Men vi ändrar tillägget var fjortonde dag, så vi torskar en del på det här i alla fall.
Enligt Ulric Långberg finns det få vinnare när bränslepriserna ökar.
– Det gynnar staten såtillvida att det kommer in jättemycket skattepengar till kassan.
Långberg menar att klimatet inte gynnas av prishöjningen då det i nuläget saknas alternativ för miljövänliga transporter.
– Om alternativen fanns skulle det vara bra, men om det bara är dyrt löser det ingenting.
Frågan om miljövänliga transporter är komplex. Elbilar är för dyra för många att införskaffa och framtagningen av det litium som används i bilbatterierna är förknippad med miljöförstöring. Biobränslet som kan ersätta fossila bränslen är en dyr bristvara som måste importeras, och så saknas det eldrivna alternativ som kan ersätta längre transporter.
– Det är som gröna lund, när man slår ner en gubbe dyker en annan upp, säger Långberg.
På Expresservice har man provat att använda en eldriven lastbil, men efter åtta mil var elen slut.
– Vi har lagt upp linjetrafik för att göra det miljövänligt, vi använder nya fräscha bilar som drar så lite bränsle som möjligt. Vi håller oss i framkant men jag tror att det är 10 till 20 år innan elbilar kan ersätta, säger Högström.
Långberg berättar att prisökningen i längden kommer att påverka hela samhället. Allt från mat till kläder blir dyrare när transporterna ökar i pris. Han tror också att det saknas en förståelse för hur samhället är beroende av transporter.
– Transporter gör det möjligt att bo i städer, utan transporter måste vi tillbaka till ett självförsörjande bondesamhälle. Att göra transporterna effektiva köper jag, men att betala mer för det som fortsatt är dåligt är en rysare.
Både Jan Högström och Ulric Långberg tror att det finns en möjlighet att de höjda priserna och bristen på hållbara alternativ kan leda till konflikter.
– Det finns en risk att det uppstår ett missnöje, att människor börjar strejka och motsätta sig de här höga kostnaderna, säger Ulric Långberg.