– Digitaliseringen ska hjälpa oss att kunna leverera mer vård, med de resurser vi har, och samtidigt behålla kvaliteten, säger en av projektledarna, sjuksköterskan ElizeLeto.
För ungefär två år sedan, började man titta på hur olika digitala lösningar skulle kunna underlätta för personalen på sjukhusets olika avdelningar. Sedan oktober 2015 har fem projektledare drivit varsin förstudie, som ska avslutas i slutet på juni.
– Då lämnar vi in en rapport till sjukhusledningen, som sedan fattar beslut om vi ska gå vidare eller inte, säger ElizeLeto.
En av de fem förstudierna handlar om sjukhusets flödesstyrning. ElizeLeto, som är projektledare för studien, tittar på hur man kan registrera information och sedan dela den, personalen emellan, i realtid, på ett så smidigt sätt som möjligt. Enligt henne kan man på så sätt undvika toppar och dalar och flödet på patienter blir mer jämnt. Ett sätt att göra det på är att införa digitala barometrar, som visar patientflödet på en mottagning. Ett exempel som ElizeLeto tittar på i sin studie rör akutmottagningen. Där jobbar personalen med målet att varje patient ska få träffa en läkare inom en timme. Genom att införa en digital barometer, som varnar när många patienter fått vänta mer än en timme, får personalen hjälp att sätta in rätt åtgärder i tid.
– För personalens del blir det mer träffsäkra beslut och för patienternas del blir det jämnare flöden, eftersom man hinner sätta in extraresurser i tid, säger ElizeLeto.
En annan förstudie gäller digitala ankomstterminaler där patienter kan registrera sig själva. Mer om hur terminalerna fungerar ser du i tv-inslaget.