Akademiska får kritik

De anhöriga blev uppringda under räddningsinsatsen.

Arkivbild.

Arkivbild.

Foto: Michaela Hasanovic

Uppsala2018-02-15 11:22

Patienten var en man som hade fått skador efter en bilolycka, och som dessutom hade brännskadats svårt efter den brand som uppstod i samband med olyckan.

Han fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala, och här drabbades han av det första av två hjärtstopp.

Det var i samband med hjärtstopp nummer två som vårdpersonal ringde upp anhöriga och beskrev förloppet under räddningsinsatsen.

Med anledning av mannens höga ålder och de svåra komplikationerna efter bilolyckan fattade personalen beslut om att inte göra hjärt- och lungräddning vid ett eventuellt, tredje hjärtstopp.

Detta ska mannen själv ha samtyckt till.

Men patienten överlevde dock oväntat, och efter sju månaders sjukhusvistelse kunde han åka hem igen.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har nu granskat den anmälan som gjordes av de anhöriga. De liknar telefonsamtalet vid ett sportreferat och tyckte det var "horribelt" att få behöva höra detta över telefon.

Att ringa upp anhöriga till en patient på Akademiska sjukhuset som hade fått hjärtstopp och ge "liverapportering" om räddningsinsatsen var inte lämpligt, bedömer nu IVO.

Däremot riktar IVO dock ingen kritik mot sjukhuset på de andra punkterna som lyfts fram i de anhörigas anmälan. Det handlar bland annat om att vårdens beslut att inte göra en tredje hjärt- och lungräddning skulle ha framkallat dödsångest hos mannen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om