Aircall i ekonomisk kris

Företaget Aircall med fyra butiker i Uppsala tvingas till rekonstruktion. Skulder, låg försäljning och havererade förhandlingar om nytt kapital ligger bakom krisen. För att rädda bolaget och jobben måste friska pengar in.

Uppsala2006-07-05 00:00
Aircall, som främst säljer mobiltelefoner, bildades för två år sedan genom en fusion där Uppsalaföretaget Adapt ingick. Syftet var bättre konkurrenskraft. Det nya bolaget blev en av landets stora kedjor med 32 butiker och drygt 120 anställda. Strax före midsommar tvingades dock Aircall ställa in sina betalningar sedan förhandlingarna med nya investerare brutit samman. En företagsrekonstruktion måste till för att rädda bolaget.
Enligt advokat Guy Lofalk i Stockholm som håller i rekonstruktionen var de oprioriterade skulderna då uppe i 32 miljoner kronor. De prioriterade "något läg­re". Aircalls nye vd, Mats Brage, hävdar dock att skulderna främst är "historiska".
— Efter starten 2004 har vi inte lyckats få tillräcklig fart på försäljningsvolymerna, säger han.

Negativt kassaflöde
Förra året sjönk omsättningen från 280 till 262 miljoner. Kassaflödet var negativt. Enligt Guy Lofalk är expansion enda möjligheten att komma ur krisen. Det innebär att dagens 32 butiker på sikt ska dubb­leras. För det krävs nytt kapital. Hur mycket det rör sig om i dagsläget vill inte Mats Brage uppge.
— Det hela beror på hur pass aggressiv expansionen ska bli, säger han.
Så sent som i mars gick bolaget ut och berättade att en riktad ny­emission på 21 miljoner kronor skulle göras.
UNT: Varför misslyckades förhandlingarna med de finansiärer ni hade på gång då?
— Det kan jag inte gå in på. Men vi har ett antal nya finansiärer på gång nu. Det vi behöver är råd­rum sedan den förra överenskommelsen sprack, säger Mats Brage.

Inga planer på uppsägningar
När en ny kan vara klar är svårt att säga. Både Mats Brage och Guy Lofalk tror dock att bolaget ska kunna komma på fötter igen.
— I dag har vi ett positivt kassaflöde och kan betala våra leverantörer. Försäljningen pågår i våra butiker och vi har kvar våra samarbetspartners. Vi har inga planer på uppsägningar, säger Mats Brage.
— Jag hade inte gått in i det här om jag inte trott på det. Men jag kan inte garantera att vi lyckas, säger Guy Lofalk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!