Affärskontakter på tio minuter
Speed-dejting för företagare är ett sätt att hitta den rätta - affärspartnern. På tio minuter gäller det att få reda på så mycket som möjligt om den andres företag. Kanske är det början på en framtida relation.
Tomas Hejninger som driver företaget Control Consulting har efter speed-dejtningens slut fått flera förfrågningar som han kommer att följa upp. Här är han mitt i en diskussion med Pernilla Sundberg
Foto: Gustav Aldin
- Man märker ganska snabbt att deltagarna lägger broschyrer och företagspresentationer åt sidan. Sådan finns det inte tid till. I stället gäller det att så snabbt som möjligt presentera sig själv och sitt företag så att samtalspartnern tydligt kan förstå vad företaget erbjuder för tjänster eller produkter, säger Jörgen Enström, vd på företaget Exor som arrangerar speed-dejtingen.
Klockan ringer. Fyra minuter har gått. Jörgen Enström uppmanar deltagarna att byta talare.
Annars är det lätt att tiden rinner i väg, tio minuter går fortare än man tror i det här sammanhanget, menar Jörgen Enström som själv varit på en del speed-dejtingträffar för företagare. Vid flera tillfällen har det lett till någon form av affär.
- Det är ett utmärkt tillfälle att lära känna andra företagare i stan som man inte känner till. Man avgör ganska snabbt om personen man sitter framför är intressant för ens verksamhet eller inte. Men man lyckas ofta snappa upp någonting, säger han.
Klockan ringer igen. Två minuter återstår. Flera par tar upp kalendrar och antecknar telefonnummer och webbadresser. Vid ett av borden sitter Ylva L Larsson från Kristian Larssons busstrafik. När speed-dejtingen är inne på sin femte omgång är hon alldeles röd i ansiktet.
- Jag blir alldeles upprymd av det här. Jag trodde mig känna till de flesta företagen i närområdet, men där hade jag helt fel. Många av dem jag träffade i dag hade jag ingen aning om att de fanns över huvudtaget, säger hon.
Ylva L Larsson medger att stressmomentet är påtagligt, men hon uppskattar samtidigt tempot.
- Man blir bra på att snabbt föra fram sitt budskap och sedan ställa om hjärnan på att ta in information och lyssna. Jag har fått flera inbjudningar som jag kommer att nappa på framöver, säger hon.
En annan deltagare, Thomas Hejninger, berättar att han ändrat taktik under speed-dejtingens gång. I stället för att börja prata om sig själv, uppmanar han sin partner att inleda diskussionen.
- Då vet jag vad jag ska ställa för frågor och på vilket sätt jag ska berätta om mitt företag. Det är en fördel att veta vad den andra kan tänkas vara ute efter för typ av tjänst, säger han.
I Uppsalas närområde är det bara Håbo kommun som återkommande organiserar speed-dejtingträffar för företagare. Thomas Hejninger, kan dock tänka sig att starta ett eget speed-dejtingprojekt i Uppsala.
- Det finns många nätverk i Uppsala, men efter ett tag känner man igen de flesta. Genom speed-dejting kan man exempelvis få koll på vilka nya företag som etablerat sig i regionen och se vilket utbyte man kan ha med varandra. Dessutom sker det på ett effektivt sätt.
Återigen ringer klockan. Tiden är slut och det är dags att byta partner. På en skärm kan deltagarna läsa vid vilket bord de ska sitta och med vem de ska prata med. Jörgen Enström har parat ihop dem så att de hela tiden får möte representanter från nya branscher. Så gott det går försöker han också se till att de, i alla fall utifrån sett, kan tänkas ha något utbyte av varandra.
Bildtext 1. Men blir trött av att speed-dejta. Det frestar på att under stress koncentrerat lyssna på vad samtalspartnern har att säga och samtidigt fundera på vad man själv ska säga. Dessutom måste man snabbt tänka på hur ett eventuellt samarbete skulle kunna se ut. Det menar speed-dejtingens arrangör Jörgen Enström, som själv provat konceptet vid flera tillfällen.
Bildtext 2. Tomas Hejninger som driver företaget Conrol Consulting har efter speed-dejtingens slut fått flera förfrågningar som han kommer att följa upp framöver. Här är han mitt uppe i en diskussion med Pernilla Sundberg.
Fakta: Speed-dejting.
Deltagarna, som kan vara hur många som helst, paras ihop två och två. Under en viss tid, oftast tio eller tjugo minuter, har de möjlighet att presentera sig själv, sitt företag och se om det kan leda till ett samarbete. Det är en fördel om deltagarna kommer från olika branscher.
Speed-dejtning
Deltagarna, som kan vara hur många som helst, paras ihop två och två. Under en viss tid, oftast tio eller tjugo minuter, har de möjlighet att presentera sig själv, sitt företag och se om det kan leda till ett samarbete. Det är en fördel om deltagarna kommer från olika branscher.
Deltagarna, som kan vara hur många som helst, paras ihop två och två. Under en viss tid, oftast tio eller tjugo minuter, har de möjlighet att presentera sig själv, sitt företag och se om det kan leda till ett samarbete. Det är en fördel om deltagarna kommer från olika branscher.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!