Adlibris växer i Morgongåva
Internetbokhandeln Adlibris, med distributionslokaler i Morgongåva, är numera störst bland nätbokhandlarna i Sverige. Konkurrenten Bokus, som tidigare varit marknadsledande, tappar däremot i omsättning.
— Vi vill fortsätta att växa i Morgongåva, säger Adlibris vd Magnus Dimert.
Från Morgongåvas Företagspark skickas runt 2 000 bokpaket eller 6 000 böcker ut per dag. Adlibris samarbetar med bokgrossisten Seelig, som sköter all packning och distribution av böckerna.
— Mellan 10 och 15 personer arbetar med packning och utskick. Till julhandeln kommer vi att behöva dubbelt så mycket personal. Vi är mycket nöjda med de anställda på Seelig och därför vill vi fortsätta attligga nära dem, säger Martin Dimert.
30 000 dagligen
Adlibris har över en miljon titlar i sitt sortiment och 10 000 nya tillkommer varje månad. Kunderna kan beställa fack-och skönlitteratur från Sverige och hela världen. Varje dag fraktas bokcontainrar med flyg från USA och England till Arlanda flygplats. Därifrån transporteras böckerna med lastbil till Morgongåva och vidare till bokköparna.
— Antalet besök på vår sida ökar varje dag, just nu har vi 30 000 besökare dagligen, cirka 2 000 av dessa går ut genom kassan, säger Martin Dimert.
Men nätbokhandeln står fortfarande för en liten del av den totala bokförsäljningen, runt sju procent idag.
— Kostnadseffektivitet, nöjda kunder som sprider ut vårt företagsnamn och 30-50 procent billigare böcker än i vanliga bokhandlar gör att marknaden ser fortsatt positiv ut för oss, säger Magnus Dimert.
Fakta:
Företag: Nätbokhandeln Adlibris
Antal anställda: 16 personer på huvudkontoret i Stockholm.
Omsättning 2003: 130 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster 2003: 8,6 miljoner kronor
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!