Strax efter klockan nio utanför nya Adlibris-butiken pÄ Stora Torget stÄr en foodtruck redo att servera kaffe till de första 500 besökarna. En lastbil Àr ocksÄ pÄ plats för att leverera de sista hyllorna. Ballonger dekorerar ingÄngen, och 100 tygvÀskor fyllda med böcker stÄr uppradade vid entrén.
Kön vÀxer stadigt. PÄ plats nummer 25 stÄr studenten Ellen Holm, som arbetar i en annan bokhandel.
â Det kĂ€nns jĂ€ttebra och jĂ€ttekul att Adlibris öppnar hĂ€r, sĂ€ger hon.
Behövs det verkligen fler bokhandlare i Uppsala?
â Ja, det Ă€r alltid hĂ€lsosamt med lite konkurrens. Det Ă€r vĂ€l kul att ha ett alternativ. Folk kanske inriktar sig pĂ„ olika typer av böcker, och dĂ€rför finns det plats för flera bokhandlare i staden.
Inne i butiken Àr det hektiskt. AnstÀllda och hantverkare arbetar in i det sista.
Klockan tio signalerar en medarbetare att det Àr dags att öppna, och de övriga applÄderar.
Systrarna Barbro Karlsson och Marina Sundell Àr bland de första kunderna som kommer in.
â Det var vĂ€rt vĂ€ntan, sĂ€ger Marina Sundell och visar en gratis tygvĂ€ska med böcker.
De tycker att det Àr roligt att Adlibris kommer till stan.
â Vi Ă€lskar att lĂ€sa, och det Ă€r bra att det blir konkurrens till de andra bokhandlarna hĂ€r, sĂ€ger Barbro Karlsson.
Varför har ni köat sÄ tidigt, lÄngt innan öppningstiden?
â Det Ă€r alltid spĂ€nnande att se hur mycket folk som kommer och vad som erbjuds. Kanske man blir bekant med nĂ„gon ny i kön ocksĂ„, sĂ€ger Marina Sundell.
Adlibris i Uppsala har fem anstÀllda.
â Vi kommer att styra sortimentet efter efterfrĂ„gan, med fokus pĂ„ lokala Uppsala-författare och kurslitteratur, sĂ€ger butikschefen Emilia Stake.
Branschen Àr tuff, sÀrskilt för bokhandlar som möter hÄrd konkurrens frÄn e-handel. Trots detta vÀljer nÀtbokhandelsjÀtten Adlibris att satsa pÄ en butik.
â Det finns ett intresse, sĂ€rskilt i en stad som Uppsala dĂ€r det bor mĂ„nga studenter och akademiker, sĂ€ger Cecilia Held, affĂ€rsomrĂ„deschef pĂ„ Adlibris.
Hon vill inte kommentera prisjÀmförelser med konkurrenten Akademibokhandeln, men sÀger:
â I butiken fĂ„r man produkten direkt i handen och personlig service, dĂ€rför kan priserna skilja sig nĂ„got mellan den fysiska butiken och e-handeln.
Adlibris har nu tre stora fysiska butiker â i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Företaget Ă€ger Ă€ven mindre butiker, sĂ„som Pocketshop-butikerna som finns pĂ„ flygplatser och centralstationer.