Adhd-barn mobbas och mobbar oftare än andra
Barn med påtagliga besvär i form av bristande uppmärksamhet och hyperaktivitet, adhd, utsätts mycket oftare än andra barn för mobbning i skolan. Det är också vanligt att barn med adhd själva är mobbare.
- Våra resultat understryker vikten av att man från skolans håll alltid överväger om adhd kan finnas med i bilden vid problem med mobbning, säger Anders Hjern, professor i pediatrisk epidemiologi vid Uppsala universitet och Socialstyrelsen i Stockholm.
Med hjälp av särskilda frågeformulär, intervjuer med föräldrar och lärare och till sist en läkarundersökning undersöktes vilka av barnen i studien som hade allvarliga störningar i uppmärksamheten, dålig impulskontroll och hyperaktivt beteende, adhd.
Dessutom besvarade barnen själva en omfattande hälsoenkät i vilken några av frågorna gällde om de utsatte andra för mobbning eller själva var mobbade.
Den nya studien bekräftar tidigare undersökningar, som visat att adhd är den vanligaste neuropsykiatriska störningen hos barn. Av tioåringarna i Sigtuna hade nästan var tionde pojke, men "bara" var 60:e flicka, adhd.
Av barnen med adhd hade vart fjärde mobbat andra barn. Uppemot hälften av barnen med adhd hade själva blivit mobbade ofta eller ibland.
- Det innebär att andelen aktiva mobbare var tre gånger högre bland barnen med adhd än bland övriga barn. Samtidigt var andelen som ofta utsattes för mobbning hela tio gånger högre bland adhd-barnen än bland andra tioåringar, säger Anders Hjern.
Den nya studien är en av de första som undersökt sambandet mellan adhd och mobbning bland skolbarn. Traditionellt har svårigheter med inlärningen betraktats som det största problemet i skolan för barn med adhd.
- Mobbningen kan förväntas förvärra dessa problem genom att ytterligare störa inlärningen och dessutom leda till frånvaro från skolan. Därför är det viktigt att behandlingsstrategier för barn med adhd också tar upp hur relationerna till skolkamraterna ser ut, säger Anders Hjern.
För barn med adhd som är aktiva mobbare tror han att en mer individualiserad behandling med bland annat träning av sociala färdigheter är lämpligast.
- För barn med adhd som utsätts för mobbning däremot är det förmodligen viktigt att åtgärder sätts in i hela kamratgruppen så att mobbningen nupphör. Då är det naturligtvis helt nödvändigt med ett nära samarbete med skolans personal, säger han.
Samtidigt betonar Anders Hjern att det behövs fler studier som närmare analyserar vilka mekanismer som ligger bakom de upptäckta sambanden mellan adhd och mobbning.
- Ju mer vi vet om dessa mekanismer, desto större är chansen att vi ska kunna utveckla effektiva strategier för att ta itu med problemet med mobbning i skolan, säger han.
Den vetenskapliga rapporten kring studien har publicerats i nätupplagan av facktidskriften Development Medicine and Child Neurology.
FAKTA
Adhd är den vanligaste psykiatriska diagnosen bland barn, i synnerhet pojkar. Bokstäverna är den engelska förkortningen för "störning med bristande uppmärksamhet och hyperaktivitet".
Att barn kan ha svårt att koncentrera sig, vara rastlösa och impulsiva behöver inte vara onormalt. För att klassas som adhd måste symtomen vara så många, så svåra och avvika så mycket från vad man kan förvänta sig att de ger barnet stora svårigheter att klara vardagslivet.
Diagnosen adhd ställs oftast med hjälp av en särskild skattningsskala i en manual som tagits fram av den amerikanska psykiatriföreningen.
Adhd är den vanligaste psykiatriska diagnosen bland barn, i synnerhet pojkar. Bokstäverna är den engelska förkortningen för "störning med bristande uppmärksamhet och hyperaktivitet".
Att barn kan ha svårt att koncentrera sig, vara rastlösa och impulsiva behöver inte vara onormalt. För att klassas som adhd måste symtomen vara så många, så svåra och avvika så mycket från vad man kan förvänta sig att de ger barnet stora svårigheter att klara vardagslivet.
Diagnosen adhd ställs oftast med hjälp av en särskild skattningsskala i en manual som tagits fram av den amerikanska psykiatriföreningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!