Akademiskas helikopter tvingas flytta

Akademiska sjukhusets intensivvÄrdshelikopter Àr pÄ vÀg att bli hemlös. "Vi Àr oroliga för att tidsramen Àr snÀv", sÀger Per BondegÄrd, chef för luftburen intensivvÄrd.

Per BondegĂ„rd, chef för luftburen intensivvĂ„rd vid Akademiska sjukhuset, Ă€r orolig för konsekvenserna nĂ€r intensivvĂ„rdshelikoptern med kort varsel mĂ„ste flytta frĂ„n Ärna.

Per BondegĂ„rd, chef för luftburen intensivvĂ„rd vid Akademiska sjukhuset, Ă€r orolig för konsekvenserna nĂ€r intensivvĂ„rdshelikoptern med kort varsel mĂ„ste flytta frĂ„n Ärna.

Foto: Maja Kullered

Uppsala2024-10-25 05:00

Nyheten i korthet

  • Akademiska sjukhusets intensivvĂ„rdshelikopter tvingas flytta pĂ„ grund av Försvarsmaktens expansionsplaner vid Ärna.
  • En ny helikopterstation mĂ„ste vara klar senast den 30 september 2027, vilket skapar oro pĂ„ grund av den snĂ€va tidsramen.
  • Regionen ska nu göra en förstudie för att hitta en ny plats, men kraven pĂ„ den nya platsen begrĂ€nsar alternativen kraftigt.

IntensivvĂ„rdshelikopterns bas vid Ärna mĂ„ste flytta. Försvarsmaktens expansionsplaner, till följd av en oroligare omvĂ€rld, innebĂ€r att helikoptern inte lĂ€ngre fĂ„r plats.

– Vi behöver större handlingsfrihet över garnisonen. Bland annat ska radarspaningsflygplanet S 106 stationeras pĂ„ F 16 frĂ„n 2027. Dessutom Ă€r det viktigt att ha lokaler för att kunna inhysa personal frĂ„n andra lĂ€nder som Ă€r hĂ€r pĂ„ besök, sĂ€ger Kristoffer Olofsson, kommunikationschef pĂ„ Upplands flygflottilj.

undefined
Per BondegÄrd sÀger att en dubbel flytt av helikopterbasen vore illa."Den tanken har jag inte vÄgat tÀnka, sÀger han.

Per BondegĂ„rd, chef för luftburen intensivvĂ„rd vid Akademiska sjukhuset, sĂ€ger att det Ă€r brĂ„dskande att fĂ„ till en ersĂ€ttning till den nuvarande hangaren vid Ärna. Senast den 30 september 2027 mĂ„ste den nya helikopterstationen vara klar. Och bara arbetet med att fĂ„ alla tillstĂ„nd pĂ„ plats tar normalt flera Ă„r bara det.

– Det vi Ă€r mest orolig för Ă€r den snĂ€va tidsramen, sĂ€ger han.

undefined
IntensivvÄrdshelikoptern anvÀnds bÄde för transporter av svÄrt sjuka patienter mellan sjukhusen och för utryckning till olycksplatser.

Regionen ska nu göra en förstudie dÀr man tittar pÄ vilka alternativ som ens Àr praktiskt möjliga. Kravlistan pÄ den nya platsen begrÀnsar alternativen kraftigt:

– Det bör vara en plats som inte ligger lĂ€ngre frĂ„n sjukhuset Ă€n Ärna. Och ska man hĂ„rdra det vill vi helst ha en flygplats som Ärna, gĂ€rna nĂ€ra ett flygfĂ€lt med inflygningshjĂ€lpmedel. Det fĂ„r inte vara nĂ„gra höga hus eller master i vissa riktningar.

undefined
Per BondegÄrd, chef för luftburen intensivvÄrd, sÀger att helikoptern landar pÄ helikopterplattan vid Akademiska sjukhuset i snitt sex gÄnger om dagen.

En möjlighet man ska titta pÄ Àr att bygga en till helikopterplatta pÄ nÄgot av husen pÄ sjukhusomrÄdet. Men det Àr en komplicerad lösning. Det behöver vara en större platta en dagens landningsplats, sÄ att en hangarbyggnad ryms. Dessutom behöver man lösa tankningen.

– Man kan ha en markbaserad tank med en pumpanlĂ€ggning upp till helikopterplattan. Men det mĂ„ste göras riskbedömningar om hur man hanterar en brand, bland annat. Jag ser framför mig att det Ă€r en lĂ„ng process innan ett sĂ„dant arbete kan vara klart.

undefined
Sundbro i nÀrheten av BÀlinge ör ett mindre flygfÀlt som skulle kunna vara ett alternativ. Men helikopterverksamheten innebÀr mÄnga flygningar och kan bli svÄr att rymmas inom Sundbros tillstÄnd.

Med den hÀr kravlistan lÄter det som att Sundbro flygfÀlt, vid BÀlinge, Àr ett av fÄ möjliga alternativ, hur ser du pÄ det?

– Jag vill inte peka ut Sundbro som alternativ innan förstudien Ă€r gjord. Ett problem Ă€r att de har ett tillstĂ„nd anpassat efter sin verksamhet. Vi har en ganska stor verksamhet och de skulle fĂ„ problem att inrymma oss i sitt tillstĂ„nd, sĂ„ det Ă€r inte helt okomplicerat att flytta in pĂ„ ett annat flygfĂ€lt, sĂ€ger Per BondegĂ„rd.

Finns det en risk att ni mÄste flytta tvÄ gÄnger om det tar lÀngre tid att ordna en permanent lösning?

– Det har jag inte vĂ„gat tĂ€nka pĂ„ Ă€n med allt vad det skulle innebĂ€ra. Jag hoppas att vi slipper det, sĂ€ger Per BondegĂ„rd.

900 flygningar per Ă„r

Luftburen intensivvÄrd vid Akademiska sjukhuset har tillgÄng till en helikopter dÀr patienten kan ges intensivvÄrd under transporten. En lÀkare och en specialistsjuksköterska bemannar helikoptern. Det Àr en av tvÄ sÄdana helikoptrar i landet.

IntensivvÄrdshelikoptern har drygt 900 uppdrag per Är. UngefÀr 500 av dessa Àr transporter av intensivvÄrdade patienter som flyttas mellan sjukhus, 250 Àr transporter av för tidigt födda barn och cirka 200 Àr uppdrag till olycksplatser eller sjukdomsfall i hemmet med svÄrt sjuka eller skadade patienter.

Helikoptern Àr tillgÀnglig dygnet runt. PÄ dagtid Àr insatstiden fem minuter efter att ett larm kommer in. Efter klockan 16 Àr insatstiden 30 minuter.

Flygtiden till Malmö frÄn Akademiska sjukhuset berÀknas till 2,5 timmar.

Karta: Ärna flygbas
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!