Att råttor och möss tar sig in i hus på vinterhalvåret är ett allmänt problem. I en studentkorridor i Flogsta har man dock upplevt något utöver det vanliga.
– Det är vidrigt. Saneringsfirman som var här och satte ut fällorna sa att det stank av råtturin. Här ser man också hårbollar som skrapats av i hålen där de tar sig in, säger Maria Moreno och pekar i hörnen av köksskåpet under diskbänken.
Hon är forskarstudent vid BMC (Biomedicinskt centrum) vid Uppsala Universitet och en av de som bor i korridoren. När de boende först hittade råttlortar i köket ringde de till saneringsföretaget, enligt instruktion från hyresvärden Heimstaden. Företaget kom och satte ut fällor, men har sen inte tagit hand om de gnagare som fastnat i fällorna, och heller inte gillrat några nya fällor.
– Det var tre veckor sedan och Heimstaden har inte heller gjort något. Jag ringde och frågade dem om de tyckte att jag skulle laga mat bredvid råttorna och de sa bara ja, säger Maria Moreno.
Hon berättar att problemet eskalerade under förra helgen, då de boende hittade fyra döda råttor i fällorna. Nu går hon till köket i en annan korridor, längre upp i huset, som än så länge klarat sig från gnagarna när hon ska laga mat.
– Vi har haft kontakt med dem som bor i korridoren bredvid vår. Och de har också haft problem. Men de har bara haft mindre möss hos sig. Våra är större, jag tror det är riktiga råttor, säger Maria Moreno.
Hon säger att hon än så länge inte har sett några levande möss eller råttor. Men lämningarna efter dem och de döda djuren i fällorna, som de boende fick ta hand om själva, räcker nog.
Efter att UNT träffat de boende i korridoren har saneringsfirman varit där igen och gillrat nya fällor, enligt Maria Moreno. Enligt uppgift ska någon från Heimstaden också ha varit på plats under förra veckan, men de boende har inte fått någon återkoppling om vilka åtgärder som gjorts för att råttproblemen inte ska återkomma.
– Jag har ringt till deras kundtjänst och frågat vad vi ska göra när det fastnar råttor eller möss i fällorna under helgen, men det finns uppenbarligen ingen jour för sådant här, säger Maria Moreno.
Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden, säger att skadedjursproblemen sköts av ett saneringsföretag via bolagets försäkringsbolag.
– De ska delge oss information om det behövs mer omfattande åtgärder. Men vi har inte full insyn i konversationen som bekämpningsbolagen har med försäkringsbolaget, säger han.
Enligt Robin Wilhelmsson är det också i Heimstadens intresse att problem med råttor och möss åtgärdas. Han kan inte svara på varför inte något gjorts för att täta efter problemen i korridoren tidigare år.
– Vi vill inte att gnagarna ska bli ett så stort problem att det börjar gnagas på rör och ledningar. Då kan det också bli stora kostnader. Men vi har bristfällig information från saneringsföretaget och vi får jobba framåt så att det blir bättre. Vi är inte experter på detta utan är beroende av de som är experter på bekämpning, säger Robin Wilhelmsson.
Han säger att de boende också har ett ansvar för att undvika problem.
– Under vintern försöker djuren ta sig in i husen när det blir kallt. Och problemen kommer inte att försvinna om inte alla hjälps åt att hålla efter. Det handlar om att slänga sopor i de intervall som rekommenderas och hålla rent i köket, säger Robin Wilhelmsson.