A-kassa JO-anmäld av Uppsalabo

Efter en rad samtal till Unionens a-kassa för att reda ut ett enkelt missförstånd fick en man från Uppsala avslag på sin ansökan om arbetslöshetsersättning. Först tre månader efter att han skickade in ansökan kunde misstaget rättas till. Nu har han JO-anmält a-kassan för den långsamma handläggningen.

Uppsala2009-11-14 08:02
Det var i juli år som mannen anmälde sig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och skickade in ansökan om arbetslöshetsersättning till Unionens arbetslöshetskassa. Handläggaren på a-kassan blev dock förvirrad av att företaget där han arbetat på lönebeskedet han skickade in hade en logotyp som inte stämde överens med företagsnamnet.

Mannen ringde upprepade gånger till olika personer på a-kassan som varje gång svarade att det är självklart att det har skett ett misstag. Men vid varje kontakt saknades anteckningar om att han tidigare hade varit i kontakt med a-kassan om detta.
Till slut fick han därför i september avslag på sin ansökan om arbetslöshetsersättning. Efter det valde mannen att anmäla den undermåliga hanteringen till justitieombudsmannen, JO, som har beslutat att inleda en utredning.
"Att man 4-5 gånger kan ringa in och även skicka e-post vid flera tillfällen utan att någon lyckas notera att man ens ringt är en katastrof", skriver han bland annat i sin anmälan.
Inger Lindström, föreståndare för Unionens a-kassa, vill inte kommentera det enskilda ärendet, men säger att enligt de rutiner som finns ska alla telefonkontakter som har betydelse för ett ärende dokumenteras.

I sitt yttrande till JO skriver a-kassan att "det beslut som fattades den 2 september 2009 blivit felaktigt på grund av ett förbi­seende och att det funnits vissa brister i åtföljandet av kassans rutiner för dokumentation av telefon- och mejlkontakter."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om