93-åring med benbrott fick vänta två dagar
En 93årig kvinna som bröt benet på en fredag fick ingen läkarbedömning förrän två dagar senare. Hemtjänstpersonalen följde inte de riktlinjer som utfärdats av Uppsala kommun.
En sjuksköterska kontaktades först senare på fredagskvällen då kvinnan önskade smärtstillande. Men något hembesök för att göra en bedömning av eventuella skador gjordes aldrig.
—Det fanns en mängd olika omständigheter som gjorde att man inte följde rutinerna. Jag har nu jobbat med att få all personal att förstå att de alltid måste ta kontakt med en sjuksköterska när någon har fallit, säger Ann—Mari Godeberg, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Uppsala kommun.
Hon har även skickat händelsen som en Lex Maria—anmälan till Socialstyrelsen.
—Ett fel var att hemtjänsten inte kontaktade en sjuksköterska, vilket riktlinjerna säger att de ska göra.
Ett första hembesök av en sjuksköterska gjordes först på lördagsmorgonen. Enligt anmälan mådde kvinnan då "som vanligt" och därför vidtogs inga åtgärder.
Men mot lördagskvällen mådde kvinnan mycket dåligt, hade värk och kändes varm.
Fick feber
På lördagsnatten såg hemtjänstpersonalen att kvinnan hade 39 grader i feber och att höger lår var svullet. Ändå tog de ingen kontakt med tjänstgörande sjuksköterska. I stället var det först på söndag förmiddag som sjuksköterskan återigen gjorde ett hembesök och vid lunctid skickades vårdtagaren till akutmottagningen för läkarbedömning. Där blev hon inlagd och opererad för en fraktur i höger lår.
—Hon mår bra nu, säger Ann—Marie Godeberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!