820 miljoner har satsats på väg 288

Det påkostade arbetet att rusta upp en av Uppsalas mest olycksdrabbade vägar, väg 288 mellan Uppsala och Östhammar, är nu inne på sin tredje etapp – men än är inte arbetet klart.

Uppsala2016-08-02 10:00

Väg 288 mellan Uppsala och Börstil i Östhammar har i många år varit olycksdrabbad och har vissa sträckor varit i dåligt skick. Vägen har många snäva kurvor och bitvis dålig sikt. Arbetet med att rusta upp vägen började år 2010. Enligt Lars Dahlman, projektledare på Trafikverket, är målet framför allt att förbättra säkerheten och öka framkomligheten.

– Vi vill framför allt minska olycksrisken och det gör vi genom att bland annat sätta upp fler hastighetskameror och göra om sträckan till en mötesfri landsväg, säger han till UNT.

– Vi har enbart goda erfarenheter från att bygga mötesfria landsvägar, det skapar en helt annan trygghet på vägnätet. Sådana ombyggnationer har gett fantastiskt fina resultat i olycksstatistiken.

Den sex mil långa sträckan mellan Uppsala och Östhammar har tidigare haft en hastighetsbegränsning på 70-80 km/h, men i och med uppsättningen av vajerräcken som separerar filerna och genom ett extra körfält växelvis i de båda riktningarna, hoppas man kunna höja hastigheten till 100 km/h.

– På så sätt kan vi också öka framkomligheten genom att restiden förkortas för de trafikanter som pendlar fram och tillbaka på sträckan. Detta eftersom det blir färre konfliktpunkter och en jämn hastighetsnivå.

Väg 288 är mycket trafikerad och är särskilt viktig för de boende i Östhammar, som den enda kommunen i länet som inte har spårbunden kollektivtrafik. I dag är arbetet inne på den tredje etappen, gällande den fjorton kilometer långa sträckan mellan Alunda och Gimo. Den beräknas vara klar någon gång under hösten 2017. De tre första etapperna har tillsammans kostat 820 miljoner kronor, men hur mycket den totala kostnaden på arbetet beräknas bli kan Lars Dahlman på Trafikverket inte ge något svar på.

– Det pågår en dialog om det i dag men den frågan är inte någon jag i dagsläget kan svara på.

Har ni sett några resultat de tidigare sträckorna på väg 288 som nu är färdigbyggda?

– Att restiden minskar för trafikanterna behöver vi inte mäta, det vet vi. Och mig veterligen har vi inte haft någon trafikolycka på vägsträckan efter bygget, men att säga att olyckssiffrorna har minskat kan jag inte säga eftersom olyckor kan ske så slumpvis – det behöver man mäta under en längre tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!