700 fast efter ökade UL-kontroller

Dubbelt så många kontroller på Upplands lokaltrafik, UL, gör att fler bötfälls. Hittills i år har fyra gånger så många resenärer åkt fast för biljettfusk – jämfört med i fjol.

Victoria Wouda känner sig orättvist behandlad av UL.

Victoria Wouda känner sig orättvist behandlad av UL.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2011-08-21 08:52

– Vi har märkt av ett behov av fler kontrollanter. Samtidigt är det ett sätt för oss att intäktssäkra så att vi får de pengar vi har tänkt oss, säger Nikodemus Kyhlén, försäljningschef på UL.

UL:s kontroller har fördubblats från förra året. Fördubblingen beror dels på en oro att systemet med sms-biljetter gör det enklare att fuska. Dels har personal på bussar och tåg uttryckt ett önskemål om fler kontroller. Hittills i år har fyra gånger så många resenärer åkt fast för biljettfusk.

Förutom att UL ökat antalet kontrollanter höjde man – för två år sedan – boten från 600 kronor till 1200 kronor. Utöver en eventuell bot måste den resenär som har rest med ogiltig biljett även betala en ny, giltig sådan.
– Vi höjde priset för att det ska ligga på samma nivå som avgiften i närliggande län, men även för att det ska vara motiverande för kunden att åka på rätt biljett.
Enligt Nikodemus Kyhlén, är det resenärens ansvar att de åker på en giltig biljett.
– Jag tror att vi är tydliga med vad som gäller, om vi inte är det får vi naturligtvis se över det.
Om någon åker på fel biljett är det svårt för kontrollanten att veta om det är med vilja eller inte och ibland uppstår en konfliktsituation, menar Nikodemus Kyhlén.

UL:s kontrollanter genomgår en utbildning för att bland annat ge ett korrekt bemötande när de kollar att en resenär åker på rätt biljett.
– Diskussionen om varför en bot kostar som den gör eller vad som gäller för de olika biljetterna är inte kontrollantens uppgift, utan den får UL ta. Kontrollanterna har ett uppdrag av oss men det får inte upplevas som otrevligt, säger Nikodemus Kyhlén.

De busslinjer som ofta kontrolleras är de med flest resenärer. Även på Upptåget utförs många kontroller.
– På tåg är det enklare för kunden att fuska med biljetten, eftersom de inte måste visa den för någon direkt vid påstigning. Men vi försöker vara i hela området, säger Nikodemus Kyhlén.

Den som har fått en bot men vill överklaga beslutet kan göra det hos UL inom tio dagar.

LÄS E-TIDNINGEN
Victoria Wouda (bilden) känner sig orättvist behandlad av kontrollanten i samband med att hon fick sin bot.  Läs artikeln i söndagens UNT eller genom att köpa e-tidningen under söndagen.
 

Fakta Biljettkontroller

Antal kontrollerade kunder (ca)
2010: 44 000
2011: 84 000

Antal bötfällda (ca)
2010: 200
2011: 700

Källa: Upplands lokaltrafik

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!