70 om dagen söker kvinnofrid
Den nystartade Kvinnofridslinjen i Uppsala har tagit emot över 1 000 telefonsamtal sedan verksamheten invigdes i början av december.
- Vi har fått ett väldigt stort genomslag, säger Åsa Kvinnofridslinjen har sedan starten varit bemannad dygnet runt av personal som ger personligt stöd och information om hjälpinsatser. Personalen är lokaliserad till Akademiska sjukhuset i Uppsala och Nationellt centrum för kunskap om mäns våld mot kvinnor, NCK.
Personalen är socionomer eller sjuksköterskor, utbildade för att kunna föra samtal med utsatta kvinnor och deras anhöriga.
- Det är våldsutsatta och deras närstående som har ringt. Ofta vill man ringa till någon och sätta ord på sina tankar och beskriva sin situation.
Åsa Witkowski tycker att det är positivt att även närstående ringer, vilket är en tanke med Kvinnofridslinjen.
- De kan få prata med någon som lyssnar och så kan vi ge dem råd.
@3a Text ui:Uppföljningen sker bara några veckor efter invigningen.
- Det är viktigt för oss att se om vi beräknat rätt, om det är rätt typ av samtal och om vi har rätt bemanning. Hittills håller våra beräkningar, säger Åsa Witkowski.
Kvinnofridslinjens arbete bedrivs på uppdrag av regeringen och målet är att betjäna hela Sverige.
Åsa Witkowski säger att det hittills varit en god spridning med samtal från hela landet.
Enligt Kvinnofridslinjen har 2007 varit ett mörkt år när det gäller våld mot kvinnor i Uppsala län. Under perioden januari-november har det anmälts 582 fall av misshandel mot kvinnor där förövaren var bekant med offret.
Det är en ökning med 28 procent jämfört med samma period föregående år. Allt enligt uppgifter som Kvinnofridslinjen sammanställt från Brottsförebyggande rådet.
- Vi tror att det ökande antalet anmälningar både beror på att fler kvinnor anmäler och på att det faktiska våldet ökar. Tyvärr finns det inga tecken i statistiken på att våld mot kvinnor skulle vara ett samhällsproblem på väg att försvinna, säger Åsa Witkowski.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!