En 65-Ärig kvinna, som vi kan kalla Eva, blev en dag 2020 uppringd av en man som presenterade sig som Kristoffer Hammarström, sÀkerhetsansvarig pÄ Swedbank.
â Han sa att mina bankkonton höll pĂ„ att tömmas, men han kunde hjĂ€lpa mig att fĂ„ tillbaka de pengar som försvunnit, berĂ€ttar Eva för UNT.
"BanktjÀnstemannen" sa Ät henne att logga in pÄ sitt Swedbank-konto pÄ nÀtet. Men Eva misstÀnkte att han var en bedragare och nekade.
â DĂ„ sa han istĂ€llet att jag skulle installera en app sĂ„ han kunde skicka QR-koder. Med hjĂ€lp av QR-koderna kunde transaktionerna hindras, pĂ„stod han.
Eva hade inte helt klart för sig vad det skulle innebÀra men var rÀdd att förlora sina pengar och gick slutligen med pÄ att göra som han sa. Hon blev nÄgot lugnare nÀr Swedbanks logga dök upp i mobilen. "BanktjÀnstemannen" pratade pÄ lÀnge och vÀl och eftermiddagen övergick i kvÀll. Han talade förtroendeingivande och fick ur Eva att hon gillade hundar och sa att de dÀr hade ett gemensamt intresse.
Mannen förklarade att det tog lÄng tid att rÀdda hennes tillgÄngar undan bedrÀgeriet. Eva instruerades att skanna QR-koderna med sin bankdosa och fick höra att det var en form av "spÀrrkoder". Mannen pÄstod Àven att han lade ner tid pÄ att blockera hennes swish, mobila BankID och annat för att hjÀlpa henne.
NÀr samtalet var över loggade Eva in pÄ sina konton för att se hur mycket pengar som bankmannen lyckats Äterbörda. Hon fick dÄ en chock. Det hade gjorts 13 uttag frÄn hennes konton vilket lett till att hon förlorat 1 249 589 kronor. Det hade Àven förekommit försök att plundra hennes aktiekonto men det hade misslyckats.
Telefonsamtalet med "banktjÀnstemannen" hade pÄgÄtt i fem timmar och 40 minuter. Vid ett tillfÀlle nÀr Eva pratade med mannen ringde nÄgon pÄ hemma hos henne men han sa att det fick vÀnta. Att bedragare pÄ det hÀr sÀttet försöker hÄlla kvar brottsoffret i telefonen under lÄng tid Àr vanligt. Ett syfte kan vara att personen inte ska avbryta samtalet, exempelvis för att frÄga nÄgon anhörig om rÄd.
Enligt polisutredningen fördes Evas pengar till ett konto som tillhörde en 29-Ärig drogmissbrukare i Uppsala. Under ett förhör berÀttade en polis för 29-Äringen att pengarna hon tagit emot pÄ sitt konto hade tagits frÄn en 65-Ärig kvinna som utsatts för ett grovt bedrÀgeri. Förhörsledaren frÄgade 29-Äringen vad hon tÀnkte kring det. "Jag vÀljer att inte svara", sa 29-Äringen.
Efter att 29-Äringen fÄtt in den dryga miljonen pÄ sitt konto slussade hon vidare pengarna till andra inblandade. Banken har lyckats Äterta en del av beloppet och i nulÀget har Eva gÄtt miste om 805 000 kronor. Var brottspengarna hamnat Àr oklart.
I februari Ätalades 29-Äringen och tvÄ andra personer för grovt penningtvÀttsbrott, i och med att de upplÄtit sina konton för Evas pengar.
â De tre Ă„talade Ă€r troligen bara personer som tvĂ€ttat pengar. Vem eller vilka som ligger bakom sjĂ€lva bedrĂ€geriet Ă€r okĂ€nt, sĂ€ger kammarĂ„klagare Johan StrömbĂ€ck.
Enligt honom Àr det i allmÀnhet svÄrt att spÄra dem som organiserar den hÀr typen av telefonbedrÀgerier.
â Ofta förs pengarna utomlands i flera led och hamnar pĂ„ konton för kryptovalutor. Ăven om man spĂ„rar den som slutligen tar emot pengarna Ă€r det inte alltid sĂ„ enkelt att bevisa att den personen gjort sig skyldig till bedrĂ€geri, uppger Johan StrömbĂ€ck.