- Det är enkel matematik. Vi avser att fortsätta växa, och måste göra det här, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C) till unt.se.
Enligt allianspartiernas budgetförslag ska Uppsala få 600 nya parkeringsplatserna inom de närmaste fem åren. Bristen på parkeringsplatser i centrala Uppsala har kritiserats förut, bland annat av stadens handlare.
De nya platserna ska husera i parkeringsgarage i stadskärnan, och målet är även att i samma veva kunna frigöra en del parkeringsplatser som i dag finns längs stadens gator.
Men att få Uppsalas bilister att välja p-hus kan vara lättare sagt än gjort. Det visar kommunens pågående parkeringsutredning.
- Vi har kommit fram till att det finns väldigt många lediga platser i p-garage i Uppsala, säger Kurt Auoja, parkeringsansvarig på kommunen.
- Det kan vara att man inte tycker att det är bekvämt att köra ned i ett garage, eller kanske så tycker man att det är för dyrt, säger han.
Uppsala kommun har som mål att biltrafiken ska minska framöver. Men Stefan Hanna tycker inte att fler parkeringsplatser krockar med det målet.
- Per capita är det vår absoluta övertygelse att biltrafiken kan minska. Behovet av att ta sig in och ut till centrala Uppsala med bil finns ju, men genom att fortsätta förbättra för cyklister och kollektivtrafik ska vi få fler att välja bort bilen, säger han.
Men en satsning på parkeringsplatser är ju en satsning riktad mot bilister. Hur ska det få fler att välja kollektivt eller cykeln?
- Bland annat just genom att omfördela parkeringsytor. I dag tar de upp plats på gator som kan få mer attraktiva användningsområden, genom att skapa fler ytor som är till för cyklister och gående, säger han.
- Målet är fortfarande att i största möjliga mån freda centrala rummet från biltrafik.