5 500 mekaniker behövs

Färre söker till fordonsprogrammet och det blir allt svårare att hitta personal med rätt kompetens. Konsekvensen blir längre köer till bilverkstäder.

STOCKHOLM 20080611
Bilverkstad. 
Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX / Kod 10010

STOCKHOLM 20080611 Bilverkstad. Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX / Kod 10010

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Uppsala2016-03-04 08:06

Färre söker sig till fordonsprogrammet samtidigt som rekryteringsbehovet i motor­branschen ökar. I Sverige måste bilverkstäder och andra inom branschen anställa­ 5 500 personer inom de tre närmaste åren.

Efter gymnasievalet i år var det enligt utbildningsförvaltningen på Uppsala kommun 92 sökande till fordonsprogrammet från kommunerna Heby, Tierp, Knivsta, Uppsala och Östhammar. Men siffran från årets gymmnasieval kan ändras eftersom den slutliga antagningen inte är klar förrän 1 juli. Vid den slutliga antagningen år 2011 var det 166 sökande till fordonsprogrammet.

Anledningen till minskningen beror mycket på gymnasiereformen från 2011, tror Caj Luoma, vd för Motor­branschens yrkesnämnd.

– När man väljer ett yrkesprogram tror ungdomar att det blir svårare att fortsätta med högre studier eftersom man då saknar behörighet. Vi tycker det är viktigt att upplysa om att fordonsprogrammet leder till jobb, säger han.

Mats Karlsson, vd för Wist Last & Buss Syd, berättar att bristen på personal är så stor att de är tvungna att anställa personer trots att de inte har rätt kvalifikationer.

– Väldigt få av de som söker­ jobb hos oss har rätt kompetens. Detta beror både på sjunkande ungdomskullar de senaste åren och minskande intresse för utbildningen, säger han.

Även Mats Karlsson tror att färre ungdomar söker sig till fordonsprogrammet på grund av gymnasiereformen från 2011.

– Den som läser yrkesprogram i dag måste läsa en extra kurs i svenska och engelska för att få grundläggande högskolebehörighet. Att läsa extra kurser är inte så lockande för 16-åringar som därför väljer bort yrkesprogrammet. Konsekvensen blir längre köer till bilverkstäder, ­säger han.

Mats Karlsson menar att en annan anledning till att färre vill jobba i branschen är att yrket har blivit svårare och mer komplext.

– Den utvecklingen vi ser inom tekniken i dag ställer krav på att en mekaniker måste hålla sig uppdaterad. Kunderna förväntar sig också bättre kundservice än för tio år sedan, säger han.

Mats Andersson är delägare i BDS MK:s Bil & Motor som är en arbetsgivare i Uppsala. Han anser att problemet är att utbildningen inte håller jämna steg med den kunskap man behöver i arbets­livet i dag.

– Det är jättemånga gymnasielever som söker jobb hos oss, men väldigt få har den kompetensen vi söker. Den utbildningen som finns i dag bygger på gammal kunskap, säger han.

Här finns fordons­programmet i Uppsala

Eftersom Bolandgym­nasietläggs ner i vår flyttar­ for­dons­programmet till Jälla­gymmnasiet. Jälla­gymnasiet blir då den ändå kommunala skolan som erbjuder inriktningen.

Friskolorna som har ­fordonsprogrammet är Praktiska Gymnasiet Uppsala, ­Yrkesplugget, Yrkesgymnasiet och Ekebygymnasiet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!