40 procent ej godkända
Det är märkligt att 25 procent av eleverna är svaga och har problem med att läsa och skriva. Att kunna läsa är en viktig förutsättning för att kunna lära, säger Stefan Jontell som är rektor på Fyrisskolan.
Efter ett tag försvinner rektorn. Då har han bland annat hunnit berätta att resurser till elever med luckor i matematik, engelska och svenska är en ekonomisk fråga.
Lärarna tar vid. Samtalet utgår från att 40 procent av eleverna i ettan inte blivit godkända i ämnet ellära och fortsätter med att begreppet "virtuell jord" i undervisningen har blivit "fejkad jord".
Däremellan nämns att alla inte kan förberedas för högskolestudier men att alla måste kunna läsa.
Känns hopplöst
Maktlöshet och sorg är ord som lärarna använder för att beskriva vad de känner inför elevernas situation som innebär icke godkända kurser och att ett redan stukat självförtroende får sig ytterligare en knäck.
— För mig känns det hopplöst. Jag fick inte den hjälp jag behövde på grundskolan trots att jag bad om den, säger Jesper Bengtsson som går första året på elprogrammet.
John Höglund, Lucas Danielsson och Said El-Masri känner delvis igen sig.
— Jag kan läsa, men har problem med att stava. Jag hade inte tillräckliga problem och fick därför ingen hjälp i grundskolan, säger Said El-Masri.
På gymnasiet får de hjälp. De påstår att lärarna är mer alerta.
Ta sig igenom
Slutet av samtalet med eleverna blir inte lika pessimistiskt som det började.
Grabbarna tror att de kommer att ta sig igenom gymnasiet och att de i framtiden arbetar som flygtekniker eller med tv-elektronik.
>Vad de vill ge för råd till andra elever som befinner sig i samma situation behöver de inte mycket betänketid till.
— Kämpa vidare. Ta upp problemen och kräv hjälp tills du får det, säger de fyra killarna med en mun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!