30-zoner införs i flera stadsdelar

Trots att planerna på att få ner hastigheterna i Uppsalas bostadsområden har funnits i många år är det inte förrän nu som införandet av 30-zoner tagit fart på allvar. Men hur lång tid omläggningen kommer att ta är fortfarande osäkert.

Per Callenberg har haft flera synpunkter på förändringarna till kommunen.

Per Callenberg har haft flera synpunkter på förändringarna till kommunen.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-02-02 08:52
30 i stället för 50. En fråga om liv och död i våra bostadsområden, enligt trafiksäkerhetsforskarna. Gatu- och trafiknämnden tog redan under den förra majoriteten ett principbeslut om att hastigheten i Uppsalas stadsdelar skulle sänkas till 30 km/tim med hjälp av de blå påbudsskyltarna, istället för de rödgula förbudsskyltarna. Påbudsskyltningen innebär att den angivna farten är rekommenderad, högsta tillåtna hastighet är fortfarande 50 km/tim.

Men för att försöket ska få avsedd effekt krävs också fysiska åtgärder i trafikmiljön, eftersom studier har visat att enbart påbudsskyltningen i sig inte minskar farten. Trafikhinder som gupp och vägportar kostar dock mer att genomföra och kräver mer planering.
- Jag tycker att det är mycket bra att man tagit det här beslutet. Blå 30-skyltar tillsammans med fysiska hinder är rätt väg att gå. Utan de polisiära resurserna att backa upp med fler hastighetskontroller fungerar nämligen förbudsskyltarna mindre bra. Men det är tråkigt att ekonomin styrt så att det tagit så lång tid, säger Claes Litsner, chefskonsulent på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) i Uppsala län.

Hittills har totalt elva områden gått över till de nya 30-zonerna. I fjol berördes hela Fålhagen, delar av Gottsunda, Norby, Löten och Årsta. Att färdigställa arbetet kommer att ta många år - hur många det blir är beroende av det framtida budgetläget.
- Vilka områden som kommer att beröras i år är ännu inte klart. Vi kommer att gå igenom det i februari, säger Christer Åkerlund, trafikingenjör på Gatu- och Trafikkontoret och en av de ansvariga för projektet.
Claes Litsner har aktivt bistått kommunens arbete med sänkt hastighet. Han upplever att arbetet fått bra respons från boende och boendeföreningar.
- Människor är snarare missnöjda över att det tagit sådan tid att genomföra. Det här är ju en säkerhetsfråga inte minst för många barnfamiljer.

Däremot har intresset för förändringarna inte lockat boende till de informationsträffar som Gatu- och Trafikkontoret arrangerat.
- Vi har annonserat om träffarna på olika sätt, men det har i regel varit få besökare, ibland inga alls. Kanske har det att göra med att de flesta är nöjda med planerna, säger Christer Åkerlund.

På grund av sina långa, raka gator är Fålhagen sedan länge utpekat som ett typiskt "blå 30-område". Per Callenberg är ordförande i Bostadsrättsföreningen Björken på Hjalmar Brantingsgatan. Han är i huvudsak positiv till omläggningen, men tycker också att den har medfört en del oönskade effekter.
- I Fålhagen står husen på lera, så det vibrerar i husen från tunga fordon nu när hindren gör att det blir mer ryckig körning. Och avsmalningsåtgärderna har gjort det svårt för cyklisterna, som får konkurrera om utrymmet med fotgängare och bilister.

Från sitt fönster ser han dagligen situationer då cyklister varit på väg att råka illa ut.
- Men jag har framfört de här synpunkterna till Gatu- och Trafikkontoret och står i dialog med dem, säger Per Callenberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!